Contentmarketing

Contentmarketing: dé manier om je doelgroep te bereiken

Contentmarketing is een strategische marketingtechniek die gefocust is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content waarmee er een connectie wordt gemaakt tussen mens en merk.

We leven in een wereld waarin we worden overladen met reclame en informatie. We kunnen wel stellen dat de consument reclame moe is, en van alles doet om reclame te vermijden. Hoe kun je als bedrijf met deze reclame moeheid omgaan en je doelgroep toch bereiken? De oplossing ligt bij contentmarketing.

Met contentmarketing bied je merkgerelateerde content aan zonder dat je direct probeert te verkopen. De content (zoals bijvoorbeeld berichten op social media of artikelen op blogs) is gericht op de informatiebehoefte van je doelgroep. Consumenten worden dagelijks overstelpt met informatie en worden daarom steeds kritischer in wat zij willen lezen, horen of zien. Alleen met content die inspireert, motiveert, ontroert of die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep bereik je je doelgroep nog.

Content die aansluit bij jouw bedrijf

Er zijn drie belangrijke elementen die je in het oog moet houden als je aan de slag gaat met content marketing. Ten eerste moet de content die je creëert passen bij je merk/bedrijf, het moet aansluiten bij je merk DNA. Wat zijn jouw merkwaarden, imago en propositie? Creëer content die hier bij aansluit.

Een voorbeeld van een bedrijf dat dit goed doet is Red Bull. Red Bull is sportief, uitdagend en ruig. In al hun marketingactiviteiten stralen zij deze waarden uit. En dus ook in hun contentmarketing. Neem maar eens een kijkje op hun website, die vol staat met blogs en filmpjes over extreme sports.

Content die niet aansluit bij je bedrijf is niet duurzaam. Ten eerste omdat je het niet volhoudt om content te blijven creëren over een onderwerp dat niet aansluit bij jouw bedrijf. Maar ook omdat de consument er zo doorheen kijkt. Een duidelijk geval van schoenmaker blijf bij je leest: je gaat als kapper bijvoorbeeld niet over schoenen schrijven. Kortom: houd je bij content die aansluit bij je merk.

Red Bull Contentmarketing

Durf te kiezen voor kanalen

Als je content hebt gemaakt die aansluit bij je merk is het daarna belangrijk om die content te plaatsen op de juiste kanalen. Het tweede element is dan ook: durf te kiezen! Wie zegt dat je als bedrijf op ieder sociale medium een account moet hebben? Waarom zou je een Twitter, LinkedIn of Snapchat account hebben als het niet aansluit bij je bedrijf?

Durf te kiezen voor de kanalen die goed aansluiten bij je bedrijf en durf de kanalen die dat niet doen achterwege te laten. Je moet geen Twitteraccount hebben omdat iedereen dat heeft, als Twitter niet bij jouw merk past dan hoef je ook niet te twitteren.

Consistente communicatie

Het laatste belangrijke element dat je in het oog moet houden bij contentmarketing is consistente communicatie. Verspreid op ieder medium (je website, je social media, maar ook met je producten) dezelfde boodschap. Houd dezelfde tone of voice aan en laat het aansluiten bij je huisstijl.

En misschien nog belangrijker: verwijs op de verschillende media naar de verschillende media. Dus: verwijs op je website naar je social media en andersom. Plaats bijvoorbeeld op je Facebookpagina eens een berichtje waarin je verwijst naar je Instagram account.

Contentmarketing voor jouw bedrijf

Goede contentmarketing vergroot de betrokkenheid met jouw bedrijf. Het plaatsen van goede content is een uitstekende manier om het verhaal en gevoel van je bedrijf te communiceren naar toekomstige en huidige klanten. Het consequent vertellen van een goed verhaal aan je (toekomstige) klanten zorgt ervoor dat zij zich aan je binden en dat je merk/bedrijf ook nog eens in hun hoofd blijft zitten (top of mind awareness).

Naast dat goede content goed is voor je naamsbekendheid en het positief laden van je merk helpt het ook met gevonden worden in Google. Google houdt namelijk van lange kwalitatieve en relevante artikelen op jouw website. Hierdoor gaat de waardering van je website omhoog en zul je hoger in de zoekresultaten van Google worden getoond.

Heb je geen idee hoe je aan de slag moet met contentmarketing voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede contentmarketing strategie? Of heb je geen tijd voor het schrijven van artikelen en bedenken van social media posts? Neem contact op met Think Online en wij helpen je op weg met contentmarketing!