Google Analytics 4

Eind oktober is de nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd: Google Analytics 4. Het gaat hier om een nieuw type property, ter vervanging van het Analytics Universal property.

Als je gebruik gaat maken van Google Analytics 4 (GA4) wordt snel duidelijk dat dit één van de meest ingrijpende wijzigingen is die Google Analytics ooit heeft gezien. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over Google Analytics 4.

Begin met data verzamelen in Google Analytics 4

Maak je een nieuw Google Analytics 4 property aan, dan wordt er helaas geen historische website-data meegenomen uit je Analytics Universal property. Dat komt omdat de manier van data verzamelen en rapporteren heel anders is dan in de vorige versie.

Daarom adviseren we om op korte termijn een Google Analytics 4 property aan te maken om zo data vanuit je website te gaan verzamelen. Wil je over een paar maanden volledig overstappen op GA4, dan heb je alvast historische data opgebouwd.

Je kunt hiernaast voorlopig het beste óók je oude Universal Analytics property blijven gebruiken. Niet alleen omdat die property wél historische data bevat, maar ook omdat de rapportage-interface van GA4 totaal veranderd is. Omdat Google Analytics 4 nog in ontwikkeling is zal je ook merken dat bepaalde functies er nog ontbreken.

Grootste verschillen Google Analytics 4 en Universal Analytics

Het event-based datamodel (de manier waarop data wordt verzameld) van Google Analytics 4 meet standaard meer dan je gewend bent van Google Analytics. Naast paginaweergaven bevat de standaardmeting onder andere scrolldiepte, downloads en klikken op uitgaande linkjes. Stuk voor stuk interessant om nóg beter te kunnen analyseren wat gebruikers op je website doen.

Enkele andere voordelen van Google Analytics 4 zijn:

  • Eenvoudig instellen of gebeurtenissen als conversie moeten worden gemeten.

  • Cross domain tracking wordt eenvoudiger.

  • IP-adressen worden automatisch geanonimiseerd (gunstig i.v.m. AVG).

  • Machine learning, waardoor je bijvoorbeeld een melding krijgt als er iets opvallends gebeurt in je data.

Niet alleen de manier van data verzamelen is anders. Ook de rapportages zijn aangepast. En dat is soms even zoeken… Bepaalde metrics zoals ‘bouncepercentage’ zijn zelfs compleet verdwenen.

In de video van Google hieronder wordt meer uitgelegd over de nieuwe interface.

Gebeurtenissen en conversies

Maak je een nieuw GA4 property aan, houd er dan rekening mee dat je conversiedoelen uit je Analytics Universal dataweergaven niet worden overgenomen. Voor het meetbaar maken van conversies moet je nieuwe gebeurtenissen aanmaken.

Hetzelfde geldt voor de filters die je gebruikt in je dataweergaven. Wil je je data in Google Analytics 4 filteren, voeg dan verschillende gegevensstreams toe aan je property.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het instellen en inrichten van je Google Analytics 4 property? Wacht niet te lang. Neem contact op met onze online marketing specialisten.