Google Analytics

Google Analytics dashboard instellen

Een Google Analytics dashboard is een verzameling widgets die je in één oogopslag inzicht geeft in de data die jij belangrijk vindt. Het dashboard kun je zelf samenstellen zodat jij altijd realtime inzicht hebt in de rapporten en statistieken die interessant zijn voor jouw website. Bijvoorbeeld je organische verkeer, kwaliteit van de bezoekers of status van je Google AdWords campagnes. Je kunt meerdere dashboards maken die je gemakkelijk kunt delen met anderen. In dit artikel leggen we je uit hoe je een dashboard maakt, aanpast en deelt.

We gaan er in dit artikel vanuit dat je al enige ervaring hebt met Google Analytics. Is dat niet zo? Download dan nu onze handige Google Analytics handleiding en spijker je kennis bij.

Download de handleiding Google Analytics dashboards inrichten

Zelf aan de slag met het inrichten van Google Analytics dashboards? Download onze handige handleiding en begin vandaag nog!

Google Analytics dashboards inrichten

Een nieuw dashboard instellen

  1. Als je inlogt in Google Analytics zie je links een menu AANPASSING, waaronder Dashboards te vinden is. Wanneer je daar op klikt kom je op een overzichtspagina waar (straks) al je dashboards te vinden zijn.
  2. Klik vervolgens op de rode knop MAKEN. Je kunt er nu voor kiezen om te beginnen met een leeg canvas of je kunt het Dashboard voor beginners selecteren.
  3. Het Dashboard voor beginners bevat standaard een aantal widgets, waaronder een widget waarin je het aantal nieuwe en totale gebruikers ziet. Maar ook de herkomst van de sessies wordt op een kaart weergeven.
Algemeen dashboard

Dashboard voor beginners

Segmenten en datum

Standaard staat het segment Alle gebruikers aan. Maar je kunt hier ook kiezen voor een ander segment, bijvoorbeeld organisch of betaald verkeer. Er zijn maximaal vier segmenten tegelijk in te stellen. Daarnaast kun je de datum instellen en verschillende periodes met elkaar vergelijken.

Welke widgets zijn er?

Er zijn verschillende widgets die je kunt toevoegen aan je Google Analytics dashboard. Namelijk:

  • Een statistiek
  • Een tijdlijn
  • Een geomap
  • Een tabel
  • Een cirkeldiagram
  • Een staafdiagram

Widgets Google Analytics

Er zijn maximaal 12 widgets per dashboard toe te voegen. Sommige widgets kunnen ook realtime gegevens weergeven. De cijfers in die widgets worden automatisch bijgewerkt wanneer je het dashboard opent of opnieuw laadt. Widgets die je realtime kunt weergeven zijn: teller, tijdlijn, geomap en tabel.

Statistiek

Een statistiek is een numerieke weergave van één geselecteerde statistiek, zoals het aantal sessies of de gemiddelde laadsnelheid.

Google Analytics statistiek

statistiek

Tijdlijn

Een tijdlijn geeft een diagram weer voor een geselecteerde statistiek. Deze statistiek is te vergelijken met een tweede statistiek. Zo kun je bijvoorbeeld het totale aantal sessies vergelijken met het percentage nieuwe sessies of de gemiddelde sessieduur ten opzichte van het aantal pagina’s per sessie.

Google Analytics tijdlijn

tijdlijn

Geomap

In een geomap kun je statistieken weergeven op een kaart van de wereld of een land.

Google Analytics geomap

geomap

Tabel

In een tabel kun je één of twee statistieken van de geselecteerde dimensie weergeven. Als dimensie kies je bijvoorbeeld bron/medium en als statistieken het aantal sessies en het bouncepercentage. Dan krijg je in de tabel een overzicht het aantal sessies per bron/medium en het gemiddelde bouncepercentage per bron/medium.

Google Analytics tabel

tabel

Cirkeldiagram

Een cirkeldiagram geeft een statistiek weer waarbij de waarde zijn gegroepeerd op basis van een dimensie. Je kunt op deze manier bijvoorbeeld weergeven hoeveel sessies (statistiek) er per browser (dimensie) zijn gerealiseerd.

Google Analytics cirkeldiagram

cirkeldiagram

Staafdiagram

In een staafdiagram kies je een statistiek en één of twee dimensies. Zo kun je in de staafdiagram het aantal paginaweergaven laten zien per apparaatcategorie en bron/medium.

Google Analytics staafdiagram

staafdiagram

Gegevens filters

De gegevens die je via de widgets in je dashboard weergeeft kun je filteren. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer je in een tabel alleen de resultaten wilt weergeven van mobiele apparaten. Je kiest als filter dan de dimensie Apparaatcategorie en stelt in dat die dimensie overeen moet komen met mobile. Er zijn meerdere filters toe te voegen per widget.

Google Analytics filters widgets

filters widgets

Link naar rapport

De widgets kun je linken naar de rapportages in Google Analytics zodat wanneer je op de titel van de widget klikt je direct naar het rapport gaat. Dat is handig omdat je dan meteen op de juiste plaats komt.

Google Analytics link rapport

link rapport

Google Analytics dashboards delen

Alle dashboards die je maakt worden standaard privé opgeslagen. Alleen jij (of mensen die inloggen met jouw e-mailadres) kunnen deze dashboards bekijken. Als er meerdere e-mailadressen zijn toegevoegd aan je Google Analytics account dan kun je ervoor kiezen om de dashboards te delen.

Google Analytics dashboard delen

Wanneer je bovenaan in het dashboard kiest voor Object delen dan wordt het dashboard met alle gebruikers gedeeld. Op de overzichtspagina zie je dan je privé en je gedeelde dashboard. Je kunt er ook voor kiezen om je dashboard te exporteren als PDF of het dashboard als PDF te e-mailen.

Dashboards inrichten

Je kunt een sjabloonlink van je dashboard delen met anderen zodat hetzelfde dashboard in andere Google Analytics accounts kan worden gebruik. Hier vind je een algemeen dashboard van Think Online.

Wil je meer weten over het inrichten van Google Analytics dashboards? Of wil je dat Think Online jouw vragen inzichtelijk maakt in dashboards? Neem dan nu contact met ons op.