Google Webmaster Tools

Gratis website optimalisatie adviezen van Google zijn te vinden in Google Webmaster tools (GWT) ofwel Google Search Console. In dit artikel lees je wat je precies kunt doen met Google Webmaster Tools. Onderaan de pagina staat een link naar de keynote. Think Online geeft regelmatig kennissessies over dit soort onderwerpen.

Google webmaster tools

Webmastertools, wat is het?

Een hulpprogramma van Google waarin Google inzicht geeft in hoe zij jouw website ziet. Tevens geeft Google tips en aanbevelingen hoe de website te optimaliseren. Een schat aan gratis informatie.

Voor wie is het?

  • Website eigenaren die meer uit hun website willen halen
  • Webbouwers die de prestaties van hun websites willen monitoren
  • Marketeers die de resultaten van hun inspanningen willen volgen en op zoek zijn naar kansen

Waarom Webmaster Tools gebruiken?

Begin met het opvolgen van zoveel mogelijk tips en het oplossen van problemen die in deze tool staan. Hoe simpel is het: volg de richtlijnen die Google zelf aangeeft.

Google Webmaster Tools installeren

Je kunt met een Google account (gmail) inloggen op https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl. Indien je nog geen account hebt, zul je je eerst moeten registreren. Dit is gratis. Indien je al over een Google Analytics account beschikt, kun je het beste hetzelfde account gebruiken. Zodra je ingelogd bent, kun je een nieuwe site toevoegen via de rode knop ‘een site toevoegen’. Je geeft de url en kunt vervolgens kiezen uit verschillende verificatiemethodes. Google geeft een suggestie, vaak:


Aanbevolen: HTML-bestand uploadenUpload een HTML-bestand naar uw site
1. Download dit HTML-verificatiebestand. [googlef824d15794839963.html]
2. Upload het bestand naar http://www.hoi.nl/
3. Controleer of het uploaden is geslaagd door in uw browser naar http://www.hoi.nl/googlef824d15794839963.html te gaan
4. Klik hieronder op Verifiëren
Als u geverifieerd wilt blijven, moet u het HTML-bestand ook na een geslaagde verificatie laten staan

Indien je liever een andere methode gebruikt, kies je voor die methode en staat er een duidelijke instructie op de pagina met een omschrijving van de stappen die je dient te doorlopen. Kies de voor jouw website meest eenvoudige methode. Heb je toegang tot de meta data en is het toevoegen van een sitewide metataal eenvoudig, dan zou dit een goede optie zijn. Je kunt, indien Google Analytics goed geïnstalleerd is, ook gebruik maken van de Google Analytics code die al aanwezig is op de website. Je moet dan wel gebruik maken van hetzelfde Google account (gmail-adres).
Via instellingen in GWT kan je aangeven of www of non www moet worden weergegeven. Het is verstandig om hier een keuze in te maken en de andere versie met een 301 verwijzing door te sturen.

Instellingen

Algemene zaken instellen:
Bij de instellingen bepaal je de geografische doelregio en het voorkeursdomein. Tevens vind je hier de benodigde instellingen voor het verhuizen van een site. Je kunt een Google Webmaster Tools account koppelen aan Google Analytics, gebruikers beheren en je verificatiegegevens inzien. Loop een keer door de instellingen heen om de mogelijkheden te bekijken. Waar nodig kun je op de ‘help knop’ klikken voor meer achtergrondinformatie. De instellingen bereik je via het tandwiel rechtsboven op de pagina.

Onderdelen van GWT:

  • Sitedashboard
  • Siteberichten
  • Uiterlijk van sitesearch
  • Zoekverkeer
  • Google index
  • Crawlen
  • Beveiligingsproblemen
  • Andere bronnen
  • Labs
  • Instellingen

Site Dashboard

Het Site Dashboard geeft een samenvatting van de actuele situatie: of er crawlfouten zijn, hoe vaak een pagina is weergegeven in de zoekresultaten en of er Sitemap problemen zijn. Nieuwe berichten van Google over je website staan hier ook, zolang ze ongelezen zijn.

Tip: Kijk iedere maand een keer in het Site Dashboard of er problemen zijn. Je kunt ook e-mail reminders instellen. Je ontvangt dan direct een mail wanneer er een probleem is.

daschboard van webmastertools

Uiterlijk van Site Search

Gestructureerde gegevens
Uitleg over het gebruik van gestructureerde gegevens. Indien je deze gebruikt, kun je hier zien of Google ze goed ontvangt en kan interpreteren. Je ziet direct hoeveel elementen Google kan vinden en of er fouten zijn opgetreden. Wanneer er fouten zijn opgetreden, zie je welke fouten dit zijn en wanneer de fouten voor het laatst gevonden zijn.

Gegevens markeren
Soms is het lastig om de webbouwer de site te laten voorzien van rich snippets (schema.org markup). Via deze pagina in GWT kun je door middel van het selecteren van onderdelen van een pagina via een menu aangeven wat voor soort content het is. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat deze gegevens op een afwijkende manier in de zoekresultaten worden weergegeven.

HTML verbeteringen
Iedere pagina dient een unieke meta titel en meta description te hebben die de bezoeker laat zien wat hij of zijn kan verwachten op deze pagina. Deze meta data wordt weergegeven in de zoekresultaten en is bepalend voor de doorklikratio; ofwel het aantal klikken naar jouw website.
De meta data moet een bepaalde lengte hebben. De titel moet bestaan uit ongeveer 30 tot 55 tekens en de omschrijving uit ongeveer  70 tot 156 tekens. Op de pagina is te zien welke Meta data geoptimaliseerd kan worden en zijn fouten in de structuur vaak ook zichtbaar. Wanneer dezelfde titel vaak voorkomt, is een verkeerde link of URL-structuur meestal de oorzaak.

Sitelinks
Sitelinks zijn de links die onder de vermelding in de SERP van Google staan. Google bepaalt zelf welke vervolgpagina’s het meest relevant zijn. Dit zal dus niet altijd overeenkomen met jouw voorkeur voor relevante vervolgpagina’s. Je hebt wel de mogelijkheid om sitelinks te degraderen. Google zoekt na het degraderen naar een andere geschikte sitelink.

Zoekverkeer

Zoekopdrachten
Dit is een van de mooiste onderdelen van GWT. Hier kun je zien via welke zoekopdrachten jouw site is weergegeven in de zoekresultaten. Daarnaast krijg je inzicht in het aantal weergaven, het aantal klikken (de CTR) en de gemiddelde positie. Dit is slechts een gemiddelde, omdat er op basis van locatie en of je ingelogd bent in Google een vertekend beeld kan ontstaan.

  1. Veel vertoningen en weinig klikken (lage CTR) wil zeggen dat de meta data niet aantrekkelijk geschreven zijn of de bezoeker niet aanspreken.
  2. Weinig vertoningen wil zeggen dat de metadata of inhoud van de pagina verbeterd kan worden.

Via de knop ‘met wijziging’ krijg je inzicht in dalende of stijgende trends. Hier kun je per onderdeel grote wijzigingen gaan onderzoeken. De pagina heeft 2 tabs: je kunt naast meest uitgevoerde zoekopdrachten ook kiezen voor toppagina’s. Daar zie je dezelfde metrisch, maar dan op basis van de inhoud van je pagina.

webmastertools inzicht in positie zoekwoorden

Om goede analyses te kunnen maken, is het verstandig een logboek bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld in Google Drive een spreadsheet maken, waar je bijhoudt welke SEO wijzigingen je gemaakt hebt op een bepaalde datum. Hiermee kun je de oorzaak terugzoeken bij grote wijzigingen. Indien je Google Analytics gebruikt, kun je ook daar anotaties bijhouden.

De gegevens kun je exporteren naar CSV om vervolgens extra analyses uit te voeren of rapportages te maken. Met ctr+F of cmd+f kun je snel zoeken naar de prestaties van bepaalde zoekwoorden.

Indien je GWT en Google Analytics hebt gekoppeld, kun je in GA bij Acquisitie / Zoekmachine optimalisatie deze data ook inzien en combineren met meer intelligente filters. Bijvoorbeeld alle zoekwoorden met een positie tussen 0 en 10 met een lage CTR of alle pagina’s met positie van 10 – 20 en een goede CTR. Deze en soortgelijke overzichten geven inzicht in laaghangend fruit.

Links naar je site
‘Vroeger’ was het een sport om op andere websites zoveel mogelijk linkjes naar je eigen website te plaatsen. Startpagina-achtige sites werden en worden hier veel voor gebruikt. Hierdoor kreeg je veel sites met een lage kwaliteit die alleen maar opgezet werden om linkjes op te kunnen plaatsen en hiermee hoger in Google te eindigen. Google gaat hier echter steeds strenger mee om. Sites die niet relevant zijn of een lage kwaliteit hebben (door een lage PR, veel externe links, weinig kwalitatieve content etc.) werken nu eerder tegen een goede positie dan dat ze daar iets aan bijdragen. In Google Webmaster Tools kun je precies zien welke sites er naar je linken en beslissen of je daar blij van moet worden. Je backlinkprofiel moet ‘natuurlijk’ en logisch zijn. Is dit niet zo? Dan kun je contact opnemen met de webmasters en vragen of ze de link willen verwijderen. Een linkprofiel met een slechte kwaliteit levert je mogelijk een penalty of lagere posities op.

Disallow verzoek
Reageert de webmaster niet en kun je aantonen dat je je best hebt gedaan om de links te laten verwijderen? In dat geval kun je een disallow verzoek indienen en Google vragen de links naar je website te negeren. Dit kan via de volgende tool:  https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main. Dit heeft alleen zin wanneer je het linkprofiel ook daadwerkelijk hebt verbeterd. Let er wel op dat je de richtlijnen leest.

Op deze pagina in GWT is ook zichtbaar welke woorden gebruikt zijn in linkteksten (anchor teksten). Hieruit kun je opmaken of dit de woorden zijn waar je op gevonden wilt worden.

Interne Links
Deze pagina in GWT geeft aan hoeveel links de pagina krijgt vanaf andere pagina’s binnen je website. Het is logisch dat de belangrijke pagina’s de meeste links krijgen. Is dat niet zo? Werk aan de winkel!

Handmatige acties
Hopelijk staat hier dat er geen spamacties zijn gevonden. Indien dit wel het geval is heb je een probleem! Google heeft dan niet toegstane zoekmachine spam gevonden. Neem dit heel serieus, dit kan leiden tot definitieve verwijdering uit Google!

Google Index

Indexeringsstatus
Hier zie je hoeveel pagina’s Google heeft geïndexeerd. Via de tab ‘geavanceerd’ kun je geblokkeerde en verwijderde pagina’s zien. Wanneer je pagina 100 pagina’s heeft en er zijn maar 10 pagina’s geïndexeerd, gaat er iets niet goed!

Contentzoekwoorden
Hier zie je welke zoekwoorden Google relevant vindt voor je website op basis van de content. Klopt dit met wat je zelf in gedachten hebt? Door op een woord te klikken, zie je op welke pagina’s het woord voorkomt, of (nog) niet!

content zoekwoorden

Url’s verwijderen
Via een no-index meta tag of opname van een map of pagina in een robots.txt bestand kun je indexatie van bepaalde pagina’s voorkomen. Indien er pagina’s van je website in de index van Google staan, kun je ze direct verwijderen via deze functie in GWT.

Crawlen
De crawlbot van Google is een programma waarmee Google de code van pagina’s opslaat in haar eigen database. Het kan zijn dat door technische problemen of fouten bepaalde pagina’s of delen van een website niet goed geïndexeerd kunnen worden. Google geeft dit aan in GWT. Je kunt precies zien welke pagina’s niet geïndexeerd zijn en je krijgt ook de reden hiervan. Hier worden reactiecodes voor gebruikt. Een 404 code wil bijvoorbeeld zeggen dat de pagina niet gevonden kon worden. In de helpsectie van GWT staat een compleet overzicht van foutcodes. Omdat steeds meer mensen gebruik maken van een mobiele apparaat heeft Google crawlbots speciaal voor mobiel. De problemen worden in GWT apart weergegeven voor desktop en mobiel. Indien je een fout hebt opgelost kan je dit aangeven in GWT en Google gaat dit dan controleren.

Naast de urlfouten zijn ook dns, server en robots.txt fouten te vinden.

Crawlstatistieken

Op deze pagina zie je 3 grafieken. In grafiek 1 zie je hoeveel pagina’s Google per dag heeft gecrawld. In grafiek 2 hoeveel Kb en in grafiek 3 hoelang het duurde om pagina’s te downloaden. Vooral die laatste is interessant. Websites die snel laden doen het veel beter in de zoekresultaten.

crawlstatistieken, o.a. pagina snelheid

Fetchen als Google
Met de tool ‘Fetchen als Google’ kan je een pagina zien zoals deze door Google wordt gezien. Dit is vooral handig als je wilt achterhalen waarom een pagina slecht presteert in de zoekresultaten
Daarnaast kan je een pagina direct opnieuw laten indexeren als je iets gewijzigd hebt.
Soms plaatsen hackers een code die de Google bot een andere pagina laat zien dan gewone bezoekers en wordt je website in Google gevonden op spammy woorden. Via GWT kan je dit simpel en snel uitvinden en weet je waar je moet zoeken naar de hackscripts.

Geblokkeerde URL’s
Als je site inhoud bevat waarvan je niet wil dat deze door Google of andere zoekmachines wordt gecrawld, gebruikt je een robots.txt-bestand om op te geven hoe zoekmachines de inhoud van je site moeten crawlen. Je kan bepaalde pagina’s of onderdelen uitsluiten. Op deze pagina in GWT kan je zien of robots.txt goed is toegepast of in sommige gevallen genegeerd.

Sitemaps
Via een sitemap kan je aangeven welke pagina’s je website heeft en hoe de structuur van de website is opgebouwd. Via help in GWT kan je linkjes vinden naar een sitemap generator en richtlijnen voor sitemaps. Indien je een sitemap hebt ingediend zie je hoeveel pagina’s er van die sitemap zijn geïndexeerd. Indien je een website hebt met veel pagina’s is het verstandig om per rubriek / categorie een aparte sitemap in te dienen. Hierdoor wordt inzichtelijk waar mogelijk crawlproblemen aanwezig zijn.

URL parameters
Dit is een geavanceerde funtie van GWT die je alleen moet gebruiken als je hier verstand van hebt. Deze functie is voor webbouwers en kan in het geval dat je geen optimale url structuur hebt helpen Google aan te geven hoe om te gaan met bijvoorbeeld sessie id’s in de url. Via de helpknop binnen GWT is hier meer informatie over te vinden.

Beveiligingsproblemen

Hier geeft Google aan als er beveiligingsproblemen zijn met de site.

Andere bronnen

Hier staan een aantal handige links. Google places en Pagespeed Insights zijn 2 hele nuttige links.
Pagespeed insights is een handige tool die verbetertips geeft voor desktop en mobiel om de laadsnelheid. Mooi is dat er direct linkjes staan naar informatie over de oplossing.

Nog vragen?

In GWT is een heel uitgebreid Help center aanwezig. Vanaf iedere pagina kun je daar op klikken en krijg je direct de meest relevante help uitleg afgestemd op de pagina waar je op dat moment bent. Er zijn ook een zoekfunctie en veel filmpjes met uitleg.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Bij Think Online werken we dagelijks met Google Analytics, Google Webmastertools en nog veel andere software waarmee je inzicht krijgt in bezoekersgedrag en de structuur van de website. Onze kennis, ervaring en tools delen we graag met je! Het optimaliseren van een website kan je full-service aan Think Online uitbesteden. Voor websiteeigenaren en marketeers die graag een deel zelf doen kunnen we een samenwerkingsvoorstel op maat maken. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!