5 tips voor een betere gebruikerservaring (UX) op je website

5 tips voor een betere gebruikerservaring (UX) op je website

Een optimale gebruikerservaring zorgt voor betere resultaten op je website. Bezoekers blijven langer hangen en nemen eerder contact op. Want waarom zou je je in bochten wringen op een “onvriendelijke” website terwijl er zoveel alternatieven zijn met een goede user experience (UX)?

In deze blog geven we je 5 tips voor een betere UX op jouw website.

1. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden

Ga je met de gebruikerservaring van je website aan de slag? Dan zijn er gelukkig ontelbaar veel voorbeelden van goede UX. Je hoeft het wiel dus echt niet opnieuw uit te vinden.

Sterker nog, soms kan het in je nadeel werken om je website op een hele unieke manier in te richten. Je bezoekers hebben namelijk bepaalde verwachtingen als ze een website bezoeken. Zou je er bijvoorbeeld voor kiezen om het menu onderaan in plaats van bovenaan je website te plaatsen, dan zorgt dit voor verwarring.

Ga op zoek naar verschillende websites van binnen en buiten je branche en laat je inspireren. Verplaats je in de gebruiker en kijk welke elementen jij logisch en handig in gebruik vindt.

2. Zorg voor een goede laadsnelheid

Een van de grootste irritaties onder websitebezoekers is een trage website. We zijn verwend en hebben geen geduld meer met zijn allen. Je kunt je wel voorstellen dat een slechte laadsnelheid een enorme conversiekiller is.

Er zijn verschillende tools om de laadsnelheid van je website te testen en te verbeteren. Google’s PageSpeed Insights is gratis en geeft je inzicht in de laadsnelheid en geeft je tips om deze te verbeteren.

3. Houd het simpel

De gouden tip als het gaat om UX: houd het simpel! Je komt vaak genoeg websites tegen die heel veel van je vragen in een korte tijd. Een pop-up hier, een melding daar, heel veel call-to-actions op een pagina.

Dit werkt dus niet. Houd het simpel! Anders weet je als bezoeker niet meer waar je je op moet focussen, wat je moet doen of wat er van je verwacht wordt. Sluit bij voorkeur af met maar één call-to-action en laat alleen pop-ups zien wanneer dit relevant is voor de bezoeker.

4. Zorg voor interactie

Je kunt de gebruikerservaring van je website verbeteren door gebruik te maken van interactie. Statische websites behoren echt tot het verleden.

Als websitebezoeker is het fijn om een visuele verandering te zien als je iets gaat doen. Denk bijvoorbeeld aan een button die verandert als je muis er overheen gaat. Of een scroll-animatie als je naar beneden scrollt.

Ook hier geldt weer: houd het simpel! Als je teveel gebruik maakt van dit soort effecten dan kan dit de gebruikerservaring juist weer verslechteren.

5. Laat witruimte voor je werken

Je ziet tegenwoordig steeds vaker websites die gebruik maken van veel witruimte. Dit zorgt niet alleen voor een moderne uitstraling, het maakt je website ook een stuk makkelijker om te scannen en te lezen. Daarnaast kun je witruimte ook inzetten om je call-to-actions beter op te laten vallen.

Laat die conversies maar komen!

Een betere gebruikerservaring is vaak de eerste stap in conversieoptimalisatie. Want als de basis niet op orde is, kun je ook niet verwachten dat bezoekers gaan doen wat jij van ze verwacht. Dus, ga aan de slag en laat die conversies maar komen!

Heb je hulp nodig om je website en online marketingkanalen beter te laten presteren? Neem dan eens contact op met een van onze specialisten.

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.

Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?

Door het implementeren van Google Consent Mode V2 krijgen website eigenaren meer inzicht in data, zelfs als bezoekers geen cookies accepteren, door middel van data modellering met 'cookieless pings'.

Vier belangrijke acties: een check van de huidige cookiemelding, het kiezen voor een door Google aanbevolen CMP (Cookie Management Platform), het up-to-date houden van cookiebeleid, privacy- en wetgeving verklaring, en het instellen van Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager.

THINK adviseert Cookiebot als CMP omdat het goed samenwerkt met de ontwikkelingen rondom Google Consent Mode V2.

Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.

Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?

Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?