Een contentstrategie in 5 stappen

Een contentstrategie in 5 stappen

Dat contentmarketing booming is mag niemand zijn ontgaan. Veel bedrijven zien er de kracht al van in, maar zitten met een uitdaging: hoe valt mijn content op in de berg artikelen, video’s en foto’s. Dat valt niet mee.

Het belangrijkste? Maak sterke content waar je doelgroep écht op zit te wachten. Waar ze blij van worden of waar je ze mee helpt. Dan wordt de kans dat zij het delen met anderen, een stuk groter.

Het begint allemaal met het uitwerken van een slimme contentstrategie. In deze blog vertel ik je aan de hand van vijf stappen hoe jij zelf aan de slag kunt.

Contentstrategie schrijven

Hoe schrijf je een contentstrategie om relevante, unieke content te maken en op de juiste momenten te delen met je doelgroep? Volg deze stappen:

1. Doelstelling bepalen

Je begint je contentstrategie natuurlijk met doelstellingen. Die spreekwoordelijke stip aan de horizon. Waarom ga je content maken? Om antwoord te geven op die vraag, moet je je eerst verder verdiepen in je doelgroep. Want voor hen ga je de content immers maken. Dat doe je waarschijnlijk om meer sales of leads te realiseren, maar verlies de behoefte van je doelgroep niet uit het oog.

Let er bij het uitwerken van je doelstellingen op dat ze helder (SMART) geformuleerd en meetbaar zijn.

2. Doelgroep analyseren

Kijk goed naar je doelgroep. Ga met ze in gesprek en achterhaal wat hen bezighoudt. Welke vragen hebben ze? Tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe kun jij ze helpen?

Begin dus altijd met luisteren. Achterhaal ook hoe de klantreis eruitziet. Wij werken volgens het See, Think, Do, Care-model van Google om de klantreis uit te werken. 

Wanneer je weet welke behoefte er speelt bij je doelgroep, kun je er content voor gaan uitwerken. Bijvoorbeeld een reeks veelgestelde vragen, productvideo’s, interviews met specialisten uit je bedrijf of succesvolle klantcases.

3. Content maken

Je gaat aan de slag met het uitwerken van je content. Stel jezelf de vraag ‘is mijn content uniek en waardevol voor mijn potentiele klant?’ Zou je het zelf delen? En is er content gemaakt voor iedere fase van de klantreis? In de orienterende fase heb je immers behoefte aan andere informatie dan wanneer je op het punt staat iets te kopen.

Voorbeelden van content:

  • Vertel je doelgroep iets over de ‘why’ van jouw merk.

  • Beantwoord vragen die je doelgroep zou kunnen hebben.

  • Maak video’s over je product of dienst.

  • Geef je fans het podium, laat zien wat zij met jouw producten doen.

  • Vraag een van je collega’s iets te schrijven over zijn of haar specialisme.

Gebruik een contentkalender

Met een contentkalender kun je een planning maken voor het maken en plaatsen van je content. Zo kun je inspelen op actuele evenementen en feestdagen.

In de kalender kan ook worden vermeld op welke social media platformen het artikel moet worden gedeeld en wie er verantwoordelijk is voor het maken van de content.

Tip: het is beter om één keer in de maand een goed artikel te plaatsen dan elke week een kort artikel van lage kwaliteit.

Google houdt van lange artikelen

Over het algemeen doen lange artikelen het beter in Google. Dat wil zeggen, ze bevatten meer relevante kwalitatieve content waardoor Google de pagina’s meer waardeert en hoger laat scoren in de organische zoekresultaten.

Daarnaast worden lange artikelen ook vaker gedeeld op social media en andere sites door de lezers. Daardoor krijgt je site meer kwalitatieve backlinks. En dat is ook goed voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Tip: maak ook gebruik van foto’s, video’s en slideshares in je artikelen.

Video

Wij hebben in Nederland supersnel internet, als je het vergelijkt met andere landen in de wereld. En dat komt goed uit, want we houden enorm van video’s kijken. Ook livestreamen via Facebook of Instagram is interessant omdat het gemakkelijk een groot bereik en interactie op kan leveren.

4. Doelgroep bereiken

Je hebt een mooi artikel geschreven, maar niemand ziet het… Zonde natuurlijk.

Door je content op social media te verspreiden zorg je ervoor dat meer mensen het zien. Maar soms is dat niet genoeg. Je kunt er dan voor kiezen om online campagnes in te zetten. Bijvoorbeeld om je bereik op social media of Google te vergroten.

Wil je vooral organisch beter gevonden worden via Google? Kijk dan eens naar tips voor zoekmachine optimalisatie, zoals deze blog SEO Sweet Spot!

Tip: kijk een naar de mogelijkheden om te gastbloggen. Zo bereik je een volledig nieuwe doelgroep en werk je aan je online autoriteit.

5. Effect meten

Via Google Analytics kun je zien hoeveel websitebezoekers je hebt. Maar je kunt ook zien hoelang iemand gemiddeld op je pagina’s is geweest en waarnaar is doorgeklikt. In het webstatistiekenprogramma van Google kun je precies zien via welke online kanalen je bezoekers op je website belanden. Kwamen ze via Facebook of juist via Google? Met Google Search Console kun je achterhalen op welke zoektermen zij je site hebben gevonden.

Naast Google Analytics zijn er allerlei andere interessante websiteoptimalisatie tools waarmee je meer inzicht kunt krijgen in je site. Denk hierbij aan mouse tracking software, eye tracking software en marketing automation tools.

Geen tijd voor contentmarketing?

Veel organisaties hebben weinig ervaring met het schrijven van redactionele content. Of de marketeers bij deze bedrijven hebben er simpelweg geen tijd voor. Maar het schrijven van dergelijke teksten kan natuurlijk ook worden uitbesteed. Bijvoorbeeld aan een online marketing bureau. Want voor contentmarketing geldt wel: doe het goed of doe het niet!

CONTENTMARKETING UITBESTEDEN?

Think Online is een online marketing bureau in Breda met meer dan 20 jaar ervaring gecombineerd met jong talent. Heb je hulp nodig met contentmarketing? Twijfel niet en neem contact met ons op!

Neem contact op

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.

Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?

Zeker! Goede content heeft invloed op je SEO score. Echter naast content zijn er nog veel meer factoren die je SEO score beïnvloeden. Onze SEO specialisten adviseren je hier graag bij.

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.

Zeker! Laten we samen inventariseren wat er nodig is om goede resultaten te halen. Daarna verdelen we de werkzaamheden en maken we een strakke planning.