Contentstrategie

Een contentstrategie in 5 stappen

Dat content marketing booming is mag niemand zijn ontgaan. De uitdrukking content is king is op vrijwel iedere marketingblog vindbaar. En ieder bedrijf probeert zijn steentje bij te dragen aan de stroom van content. Hoe valt jouw leuke nieuwe blogartikel dan nog op in de berg artikelen, video’s en foto’s? Dat valt niet mee. Gelukkig zijn Nederlanders nog genoeg op zoek naar leuke content in hun eigen taal. Hier is nog geen overschot aan.

In Amerika wordt langzaamaan wel meer content gecreëerd dan waaraan behoefte is. Dit wordt ook wel de content shock genoemd. Het resultaat hiervan is dat content steeds minder wordt gedeeld. En juist het delen is zo belangrijk voor het bereik van je content. Goede content kan ervoor zorgen dat mensen zich binden met je merk. En daarvoor heb je een goede contentstrategie nodig. Zet niet meer (alleen) in op een push-strategie, maar stel een pull-strategie op. Geef je doelgroep een reden om je bericht te delen en je product te kopen.

Contentstrategie schrijven

Hoe schrijf je een contentstrategie om relevante unieke content te maken en te delen met je doelgroep? Volg deze stappen:

1. Doel bepalen

Je begint bij het opstellen van een contentstrategie altijd met het bepalen van de doelstellingen. Het is belangrijk deze doelstelling(en) SMART te formuleren. Zo kun je tijdens en na het implementeren van de contentstrategie meten wat het effect is van je werkzaamheden. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Het is een manier om een heldere, meetbare doelstelling te formuleren.

2. Doelgroep bepalen

Ga online op zoek naar je doelgroep en lees en luister wat hen bezig houdt. Welke vragen hebben zij waarop jij antwoord kunt geven? Ga bij je klanten eens na tegen welke problemen ze aanlopen. Begin dus altijd met luisteren. Wat zijn de meest gestelde vragen rondom jouw product? Voor meer ideeën kun je kijken op de pagina online business intelligence. Een goede manier om tot de kern van je doelgroep te komen is door buyer persona’s op te stellen. Dit zijn fictieve personages die vooral voor B2B bedrijven goed inzicht geven in de interesses van je doelgroep.

3. Informatie bepalen

Je kent nu je doelgroep en je weet wat hen bezig houdt. Daarmee, in combinatie met je doelstelling, kun je bepalen welke informatie je wilt aanbieden. Maak met deze informatie unieke content voor op je website. Is je content waardevol en pakkend? En is het vindbaar, deelbaar en inspirerend voor je doelgroep? Ben kritisch. Wordt je enthousiast van je bericht en zou je het delen met je familie en vrienden? Pas het AIDA model (awareness, interest, desire, action) toe. Voorbeelden van content:

  • Vertel je doelgroep iets over jouw merk wat zij nog niet weet.
  • Beantwoord vragen die je doelgroep zou kunnen hebben.
  • Probeer eens content te creëren in de vorm van een video.
  • Geef je fans het podium, laat zien wat zij met jouw producten doen.
  • Vraag een van je collega’s iets te schrijven over zijn of haar specialisme.

Contentkalender

Met een contentkalender kun je een planning maken voor het maken en plaatsen van je content. Zo kun je inspelen op actuele evenementen en feestdagen. Sinterklaas is immers ieder jaar op 5 december. In de kalender kan ook worden vermeld op welke social media platformen het artikel moet worden gedeeld en wie er verantwoordelijk is voor het maken van de content. Het is beter één keer in de maand een goed artikel te plaatsen dan elke week een kort artikel van lage kwaliteit.

Google houdt van lange artikelen

Over het algemeen doen lange artikelen het beter in Google. Dat wil zeggen, ze bevatten meer relevante kwalitatieve content waardoor Google de pagina’s meer waardeert en hoger laat scoren in de zoekresultaten. Daarnaast worden lange artikelen ook vaker gedeeld op social media en andere sites door de lezers. Daardoor krijgt je site meer kwalitatieve backlinks. En dat is goed voor de zoekmachineoptimalisatie van je website. Het is ook goed gebruik te maken van rich media. Maak gebruik van foto’s, video’s en slideshares in je artikelen.

Video

Wij hebben in Nederland supersnel internet, als je het vergelijkt met andere landen in de wereld. En dat komt goed uit, want we houden enorm van video’s kijken. En daarvoor is een snelle verbinding nodig. YouTube, Netflix, Periscope, noem ze maar op, worden steeds meer gebruikt. En ook voor jouw content kunnen deze media interessant zijn. Probeer bijvoorbeeld eens een video op te nemen. Plaats die video op YouTube en deel ‘m op je site en andere social media kanalen. Er zijn marketinggoeroes die voorspellen dat in 2016 meer zoekopdrachten op YouTube dan op Google zullen worden gedaan.

Ook op Facebook krijgt video steeds meer aandacht. Video’s beginnen al een tijd automatisch met afspelen in je tijdlijn. En ook 360 graden video’s worden ondersteunt op het social media platform. Sinds eind vorig jaar is het voor BN’ers en journalisten ook mogelijk om te livestreamen via Facebook. Het is dus helaas (nog) niet voor iedereen beschikbaar. Wil je wel livestreamen? Gebruik dan Periscope. In de video hieronder zie de eerste livestream op Facebook van Mark Zuckerberg.

4. Doelgroep bereiken

Als je een mooi artikel geschreven hebt wil je natuurlijk dat mensen het gaan lezen. Dat gebeurt niet zomaar. Deel je content op social media. Content en social media zijn namelijk goede vriendjes. Facebook, Twitter en LinkedIn lenen zich voor het verspreiden van leuke nieuwe artikelen, video’s en afbeeldingen. Maar vergeet ook YouTube, Google+, Periscope, Instagram en Snapchat niet. Afhankelijk van je doelgroep kun je een keuze maken voor één of meerdere van deze social media platformen. Je kunt ook zelf actief op zoek gaan naar personen die praten over het onderwerp waarover jij hebt geschreven. Je kunt reageren op hun berichten met een linkje naar jouw artikel. Zoeken naar interessante personen kun je doen met social media monitoring tools zoals Google Alerts (gratis) en Obi4wan. Deze tools zijn ook erg handig om op de hoogte te blijven van wat mensen over jou en je merk vertellen op internet. Maar je kunt natuurlijk ook zoekopdrachten instellen om je concurrentie in de gaten te houden.

LinkedIn

Via LinkedIn kun je zelfs een speciale post schrijven: LinkedIn publishing. Je kunt hier je volledige artikel delen of een deel van de content met een linkje naar je website. Al je volgers krijgen een melding dat jij een nieuw stuk hebt gepost. Dat valt dus een stuk meer op dan een LinkedIn update. Het artikel is dan ook te vinden op LinkedIn Pulse. De artikelen zijn zichtbaar voor iedereen met een LinkedIn account. Er kan worden aangegeven dat je het artikel interessant vindt met een duimpje en er kan worden gereageerd. Is je content geschreven vanuit je organisatie? Plaats het stuk of een link naar het artikel dan op je LinkedIn bedrijfspagina.

Facebook

Sinds eind vorig jaar is de dienst Instant Articles van Facebook ook in Nederland beschikbaar. Artikelen van verschillende Nederlandse nieuwsomroepen worden direct in het social medium weergegeven. Instant Articles is alleen beschikbaar voor geselecteerde media. Het is dus helaas nog niet beschikbaar voor gewone bedrijven, maar wie weet komt dat nog. LinkedIn publishing was voorheen ook niet voor iedereen beschikbaar en nu wel. Daarnaast kun je je berichten op je Facebook bedrijfspagina plaatsen en delen met je persoonlijke contacten. Wil je meer bereik? Dan kun je natuurlijk ook adverteren op Facebook.

Instant articles

Instant articles

Is je site mobielvriendelijk?

Iedereen met een smartphone kent het probleem: niet-mobielvriendelijke websites. Hoe vaak scroll jij van links naar rechts voordat je gillend de site weer verlaat? Met een responsive webdesign voorkom je dat je bezoekers een slechte ervaring op mobiele apparaten hebben. Onder jongeren wordt een smartphone al een lange tijd méér gebruikt om te internetten dan een computer of laptop. Even je mail, Facebook of favoriete nieuwssite checken. Thuis, onderweg, op je werk. Allemaal eenvoudig vanaf je mobiele telefoon. Daarnaast laat Google mobiele website sinds Mobilegeddon (april 2015) ook beter scoren in de zoekresultaten.

Externe artikelen

Schrijf je graag en weet je veel over een onderwerp waarin andere mensen ook geïnteresseerd zijn? Ga dan eens op zoek naar grotere online magazines en blogs waar je je content kunt laten plaatsen. Er zijn veel marketingblogs te vinden waarop marketing goeroe’s artikelen plaatsen om hun kennis te delen. Onderaan het artikel wordt natuurlijk de naam van de auteur en een linkje naar zijn website genoemd. Verkoop je meubelen? Ga dan eens op zoek naar een van de vele woonblogs en vraag de redactie of je een gastblog mag aanleveren.

 

Download de Checklist content & SEO (PDF)

[email-download download_id=”6261″ contact_form_id=”6264″]

 

5. Effect meten

Als je een Google Analytics trackingcode in je website hebt geplaatst kun je zien hoeveel bezoekers je hebt. Maar je kunt ook zien hoelang iemand gemiddeld op je pagina’s is geweest en waarnaar is doorgeklikt. In het programma kun je precies zien via welke bron/medium je bezoekers op je website belanden. Met Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) kun je achterhalen op welke zoektermen zij je site hebben gevonden. Naast Analytics zijn er allerlei andere interessante website optimalisatie tools waarmee je meer inzicht kunt krijgen in je site. Denk hierbij aan mouse tracking software, eye tracking software en marketing automation tools.

Online monitoring

Geen tijd?

Veel organisaties hebben weinig ervaring met het schrijven van redactionele content. Of de marketeers bij deze bedrijven hebben er simpelweg geen tijd voor. Maar het schrijven van deze teksten kan natuurlijk ook worden uitbesteed. Want voor content marketing geldt wel: doe het goed of doe het niet! Heb je hulp nodig met content marketing? Laat het ons weten.