E-mailmarketing

E-mailmarketing: 5 tips voor hoger openingspercentage

Het gemiddelde openingspercentage voor e-mailcampagnes was vorig jaar 20,81% (onderzoek Mailchimp). Het openingspercentage kun je zien als één van de KPI’s om na te gaan of je e-mailmarketing strategie werkt.

In deze blog geven we je 5 handige tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes.

1. Database segmenteren

Uiteraard heeft het openingspercentage van je mails onder andere te maken met de relevantie van je ontvangers. Het is daarom slim op je database te segmenteren.

Maak bijvoorbeeld aparte segmenten aan voor mensen die al klant bij je zijn en voor potentiële klanten.

2. De afzender

Van wie is je mail afkomstig? Van het bedrijf of merk waarvoor je werkt of vanuit jou als persoon? Wat je ook doet, kies in ieder geval niet voor een e-mailadres als afzend-naam.

Voorbeeld: mailtjes van de website Later.com worden altijd verstuurd met als afzend-naam ‘Taylor from Later’.

Afzender mail

In sommige e-mailprogramma’s is het e-mailadres van de afzender ook direct zichtbaar in de inbox. Let er daarom altijd op dat je een geschikt e-mailadres gebruikt.

3. Sterke onderwerpregel

De onderwerpregel moet in het kort duidelijk maken waar de e-mail over gaat. Dit moet de lezer overtuigen om de mail te openen. Maak de ontvanger nieuwsgierig of bied iets aan waar hij écht op zit te wachten.

Houd je onderwerpregel simpel en duidelijk. Steeds meer bedrijven gebruiken emoji in de onderwerpregel. Daarmee valt je mail natuurlijk lekker op in de inbox van de ontvanger.

Emoji in onderwerpregel mail

Achter (of onder) de onderwerpregel kun je de preview tekst invullen. Ook deze tekst heeft als doel de lezer te prikkelen en te overtuigen om je mail te openen.

4. Kies de juiste dag en tijdstip

De beste dag of tijd om je nieuwsbrief te sturen? Dat verschilt per doelgroep. Voor een zakelijke doelgroep geldt dat het slim is om je mail op dinsdag of donderdag te versturen op een tijdstip dat de ontvanger bezig is met zijn inbox, bijvoorbeeld rond half 9 ‘s ochtends of rond de lunch.

Ons advies? Testen, testen, testen. Alleen op die manier kom jij erachter welk moment het best werkt voor jouw doelgroep.

5. E-mail personaliseren

Op basis van de informatie die je in je database verzamelt kun je e-mails personaliseren. Bijvoorbeeld door de naam van de ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel.

Maak je gebruik van marketing automation? Dan kun je nog veel verder gaan! Bijvoorbeeld door ‘winkelwagenverlaters’ een paar uur later een mailtje te sturen met een herinnering of tijdelijke korting om ze te overtuigen alsnog te converteren.

Winkelwagenverlater

Testen, testen, testen

E-mailmarketing is een ideaal marketingkanaal om mee te testen en zo steeds verder te optimaliseren.

Is je openingsopeningspercentage doelstelling gehaald? Tijd om het doorklikpercentage vanuit je mail te verhogen. Heb je hulp nodig? Onze online marketing specialisten helpen je graag verder.

 

Omslagfoto door Kristina Tripkovic via Unsplash.