Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf: Zo laat je jouw bedrijf schitteren in de lokale zoekresultaten!

Velen zijn actief bezig met de zichtbaarheid van hun bedrijf in Google’s zoekresultaten. Toch wordt door een groot aantal eigenaren en marketeers een belangrijk aspect vergeten: de Google Mijn Bedrijf vermelding!

Je Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven voor relevante lokale zoekopdrachten. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij in Breda, dan kun je weergegeven worden wanneer iemand zoekt op ‘bakker in Breda’. Tegenwoordig kan zelfs zoeken op ‘bakker’ al voldoende zijn om vertoond te worden, omdat Google steeds beter de zoekbehoefte van haar gebruikers begrijpt.

Naast deze lokale zoekopdrachten wordt jouw vermelding ook vertoond wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam en wordt je Google Mijn Bedrijf informatie weergegeven in Google maps bij relevante zoekopdrachten.

Google Mijn Bedrijf Think Online

Onze Google Mijn Bedrijf vermelding op de desktop (links) en op mobiele devices (rechts)

Je vermelding neemt zoals je hierboven ziet aardig wat ruimte in op Google, dus is het zonde om deze ruimte niet optimaal te benutten! Zie je Google Mijn Bedrijf vermelding als je visitekaartje: een goed verzorgd visitekaartje schept vertrouwen en draagt bij aan een professionele uitstraling. Zeer belangrijk wanneer je potentiële klanten wil overtuigen van je kwaliteiten dus!

Benieuwd hoe je dit optimaal in kunt richten? Zo zorg je voor een goed verzorgde en aantrekkelijke Google Mijn Bedrijf vermelding:

1. Voeg volledige en actuele informatie toe

Je vermeldingen beheer je via de Google My Business pagina. Nadat je ingelogd bent en je vermelding geselecteerd hebt is het tijd om te beginnen met de basics.

In het tabje ‘Informatie’ kun je allerlei gegevens invullen. Een aantal tips:

Wees volledig

Wees zo volledig mogelijk! Vul alle zaken in die relevant zijn voor je bedrijf. Bedenk ook: hoe meer je invult, hoe meer ruimte je Google Mijn Bedrijf vermelding in zal nemen op de pagina met zoekresultaten, wat gunstig is voor de zichtbaarheid.

Zorg voor eenheid

Zorg dat de gegevens die je hier invoert overeenstemmen met de gegevens die op je website staan én matchen met de vermeldingen van je bedrijf op andere websites (bijv. De Telefoongids). Let er dus op dat je bedrijfsnaam, telefoonnummer, adresgegevens etc. op zoveel mogelijk plekken hetzelfde vermeld worden, dit vergroot de kans dat Google jouw vermelding zal weergeven in zoekopdrachten.

Benoem relevante categorieën

Onder je bedrijfsnaam kun je categorieën invullen. Kies een hoofdcategorie die je dienstverlening het beste weerspiegelt en vul daarnaast (indien mogelijk) nog een aantal andere relevante categorieën in.

Gebruik de functies voor afspraken, services en menu’s

Redelijk nieuw zijn de functies om een afspraak te maken, services te vertonen of een menu weer te geven. Maak hier gebruik van!

Heb je een pagina op je website waar mensen eenvoudig een afspraak kunnen maken? Dan kun je die URL toevoegen bij ‘URL voor afspraken’. Kun je voor je diensten vaste prijzen benoemen? Dan kun je deze onder ‘Services’ toevoegen. En heb je een restaurant of eetgelegenheid, dan kun je eenvoudig je menukaart inclusief prijzen toevoegen. Let er dan uiteraard wel op dat je dit up-to-date houdt, indien je menu regelmatig wisselt.

Zie je bovengenoemde opties niet staan? Dat is mogelijk, Google weergeeft deze opties namelijk alleen voor bepaalde soorten bedrijven. Als het voor jouw bedrijf niet relevant is, zal Google de mogelijkheid niet weergeven. Zo kunnen wij bij Think Online helaas niet onze ambachtelijke broodjes en huisgemaakte soepen aanprijzen via de menu’s functionaliteit.

2. Voeg foto’s toe

Zowel in het tabje ‘Informatie’ als in ‘Foto’s’ heb je de mogelijkheid om foto’s van je bedrijf toe te voegen. Foto’s doen het goed in je Google Mijn Bedrijf vermelding: uit ervaring en verzamelde data weten we dat ze veel bekeken worden (deze data kun je zien bij ‘Insights’).

Google Mijn Bedrijf foto's Think Online

Een aantal foto’s van de Think Online GMB vermelding: onze koppies worden goed bekeken 😉

Foto’s vormen een essentiële bijdrage aan je vermelding, beelden zeggen immers vaak meer dan woorden. Geef je potentiële klanten een goede impressie van je bedrijf en wees ook hier zo volledig mogelijk in. Maak mooie foto’s van je pand, schiet foto’s van je team in actie en toon de werkomgeving of de faciliteiten van je bedrijf.

Ook leuk: bedenk een mooie actie of benadering waarbij je klanten stimuleert om zelf foto’s toe te voegen aan de vermelding (iedereen kan dit doen wanneer ze je Google Mijn Bedrijf vermelding tegenkomen). Foto’s van derden dragen weer een stukje bij aan de perceptie van betrouwbaarheid. We hechten immers veel waarde aan wat anderen zien en ervaren wanneer ze interacteren met een bedrijf.

3. Verzamel reviews

Dat brengt ons naar het volgende punt: reviews! Recensies kunnen een enorme impact hebben tijdens het keuzeproces van potentiële klanten. Het lezen van positieve (en oprechte) reviews helpt om eenvoudiger de drempel over te stappen en de keuze te maken voor jouw bedrijf.

Heb je meer dan 5 reviews verzameld, dan zullen de sterren weergegeven worden bij je Google Mijn Bedrijf vermelding en de plekken waar je opduikt in de lokale zoekresultaten. Deze sterren vallen lekker op en trekken daardoor goed de aandacht van de zoekmachinegebruikers.

Stimuleer je klanten om een recensie achter te laten, bijvoorbeeld door dit te paren met een leuke winactie, of een mooie korting bij een volgende aankoop. Wederom: we ontdekken graag hoe anderen je bedrijf en haar diensten / producten ervaren en recensies dragen sterk bij aan de opinievorming die voorafgaat aan het uiteindelijke keuzemoment.

4. Stel posts op

Ook een relatief nieuwe functionaliteit is de mogelijkheid om posts op te stellen. Deze posts kun je vergelijken met Facebook posts. Je kunt een afbeelding of video toevoegen, een begeleidende omschrijving invullen en een link toevoegen naar je website.

Hoewel Google de posts omschrijft als een soort ‘mini-blogs’, is het niet aan te raden om hier een heel verhaal uit te wijden. Gebruik het liever als een doorgang naar je website. Deel relevante nieuwtjes of blogs, maak de gebruiker nieuwsgierig naar de inhoud, hou de omschrijving kort en krachtig en link dan naar het bericht op je website.

Google Mijn Bedrijf post Think Online

Een voorbeeld van een recente post over short tail en long tail keywords

De posts functie is daarnaast ook uitermate geschikt voor het delen van geplande activiteiten en evenementen. Voor evenementen kun je zaken als de begin en einddatum toevoegen, en zelfs starttijden en eindtijden benoemen. Waar reguliere posts 7 dagen blijven staan, blijft je evenement post actief tot het evenement geweest is.

Je kunt zelfs aanbiedingen en specifieke producten uitlichten in posts, ideaal om potentiële klanten snel te sturen naar interessante deals.

5. Houd de ontwikkelingen van Google Mijn Bedrijf in de gaten

Google Mijn Bedrijf blijft zich verder ontwikkelen. Over tijd zien we al meer interessante functies en mogelijkheden die toegevoegd worden. Maak optimaal gebruik van alle opties die Google je aanbiedt en creëer zo een optimale Google Mijn Bedrijf vermelding.

Door regelmatig even te kijken naar de functionaliteiten ben je bovendien steeds weer even actief bezig met je vermelding, wat weer helpt om deze mooi up-to-date te houden.

Met al deze tips en adviezen laat je je Google Mijn Bedrijf pagina schitteren in de zoekresultaten. Heb jij al een verzorgd ‘visitekaartje’ opgesteld?