Blog Think Online

Hoger in Google: kies je voor SEO of SEA?

Je wil dat je website hoger in Google komt te staan. Maar waar kun je dan het best in investeren, in SEA (search engine advertising, ofwel Google AdWords) of in SEO (search engine optimazation, ofwel zoekmachineoptimalisatie)? In deze blog leggen we je uit wat de verschillen zijn en geven we je advies om de beste keuze voor jouw bedrijf te maken, afhankelijk van je doelstellingen.

Verschil organische en betaalde posities

Allereerst leggen we je graag het verschil tussen organische en betaalde posities in Google uit. Met organische posities doelen we op posities die je gratis krijgt. Dit realiseer je door je website te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Betaalde advertenties kun je ‘inkopen’ via advertentieprogramma Google AdWords. De eerste posities in Google zijn gereserveerd voor advertenties.

Zoekresultatenpagina Google

Zoekresultatenpagina Google

1. Advertenties via Google AdWords

Google AdWords is een advertentieplatform waarin je kunt aangeven op welke zoektermen je wilt adverteren. Vervolgens schrijf je bijpassende advertentieteksten en kies je een landingspagina op je website waarnaar je verwijst in je advertentie. Afhankelijk van de concurrentie, het zoekvolume en de relevantie van je teksten (ook die op je website) bemachtig je een van de posities. Je betaalt voor iedere klik op een advertentie. De kosten variëren van enkele dubbeltjes tot tientallen euro’s. Het grote voordeel van advertenties is dat je direct bovenaan in Google komt te staan.

2. Scoren in Google met organische posities

Door je website te optimaliseren zorg je ervoor dat ook organisch je posities sterk verbeteren. Hier heb je een langere adem voor nodig. Want dit gaat minder snel dan advertenties inkopen via AdWords. Maar het grote voordeel van zoekmachineoptimalisatie is dat je er langer van profiteert en dat het geen geld kost wanneer iemand op je link klikt. Benieuwd hoe Google de zoekresultaten samenstelt? Lees dan onze blog: Google algoritmes: waar moet je op letten?

Welke doelstellingen heb je?

Wil je de verkoop van een nieuw product stimuleren en heb je advertentiebudget tot je beschikking? Dan is Google AdWords in veel gevallen interessant voor je.

Wil je aan je naamsbekendheid werken? Denk dan eens aan display advertenties. Deze advertenties kunnen ook via AdWords worden ingesteld. Ook adverteren via social media kan hier uitkomst bieden, zeker wanneer je een zeer specifieke doelgroep hebt.

Wil je (regionaal) op belangrijke zoekwoorden altijd hoog in de zoekmachine staan? Dan kun je inzetten op zoekmachineoptimalisatie of kiezen voor een combinatie van SEO en SEA.

Hoe kom ik hoger in Google?

Om organisch hoger in Google te komen moet je goed naar je website en het belangrijkste zoekwoord kijken. Sluit je webpagina goed aan op de zoekterm die je doelgroep gebruikt?

Wanneer je wilt starten met zoekmachineoptimalisatie (SEO) stel jezelf dan eerst de volgende vragen:

  1. Wie is je doelgroep?
  2. Wat is het probleem van je doelgroep?
  3. Waarnaar zoekt je doelgroep?
  4. Wat is de doelstelling van je website?
  5. Welke concurrenten kom je tegen in Google?

Wil je meteen aan de slag? Lees dan onze blog: 8 snelle SEO tips.

SEO training voor beginners en gevorderden

Zoekmachineoptimalisatie is méér dan het verbeteren van teksten op je pagina’s. Er moet bijvoorbeeld ook worden gekeken of je site technisch goed in elkaar zit en of je voldoende kwalitatieve backlinks hebt. Wil je zelf aan de slag met SEO? Volg dan onze training SEO voor beginners of gevorderden.

Let op: ook voor zoekmachine advertenties is het belangrijk dat je website voldoet aan de richtlijnen van Google. Een website die niet snel laadt of niet goed leesbaar is op mobiele apparaten zorgt namelijk voor een negatieve gebruikerservaring. En dat is een conversiekiller! Meer weten? Lees dan onze blog: 9 manieren om je AdWords campagnes te verpesten.