Pinterest marketing

Pinterest is een Social Media kanaal waar je dingen op een prikbord kunt prikken. Deze ‘pins’ zijn afbeeldingen of video’s die jij interessant vindt. Je kunt pins toevoegen aan een van je borden, zodat je alle pins die met één onderwerp te maken hebben bij elkaar hebt. Iemand die bijvoorbeeld van reizen houdt, kan plaatjes van bestemmingen toevoegen aan het bord ‘reizen’. Of iemand die graag Sneakers draagt, voegt plaatjes toe van leuke Converse, New Balance of Adidas aan een bord. Andere Pinterest gebruikers die jouw pins leuk vinden, kunnen ze ‘liken’, comments plaatsen of op hun eigen prikbord delen. Je kunt borden volgen zodat je op de hoogte blijft van de nieuwste pins. Daarnaast kun je zelf op zoek gaan naar interessante pins door binnen categorieën te bladeren of zoekwoorden in te typen.

Het grote voordeel van Pinterest is dat het volledig grafisch is. Afbeeldingen en video’s spreken veel meer aan: visuals worden namelijk veel sneller verwerkt door de hersenen en de informatie blijft langer hangen bij mensen. Daarmee is Pinterest echt uniek ten opzichte van Social Media kanalen als Facebook en Twitter.

 

Prikbord op Pinterest

Hoe kunnen bedrijven in hun marketing gebruik maken van Pinterest?

Tegenwoordig heeft vrijwel elk bedrijf wel een zakelijke Facebook, LinkedIn of Twitter pagina. Veel bedrijven weten echter niet goed hoe ze Pinterest kunnen gebruiken in hun marketing strategie. Maar in de +/- 5 jaar dat ze bestaan, heeft Pinterest bewezen dat het een extreem waardevol Social Media kanaal is, gezien de enorme hoeveelheid aan pins die sociaal gedeeld worden. Het heeft zowel potentie voor e-commerce als invloed op de offline retail. Van alle Social Media kanalen past Pinterest waarschijnlijk het beste bij commerciële activiteiten. Mensen gebruiken de website namelijk voor het opdoen van ideeën en inspiratie voor uiteenlopende activiteiten, van het inrichten van hun huis tot reizen en koken. Dit zorgt ervoor dat commerciële content beter past bij het gedrag van gebruikers op Pinterest en logischer is dan bijvoorbeeld op Facebook. Het aantal Nederlandse bedrijven dat actief is op Pinterest is nog relatief klein. Pinterest biedt dan ook veel mogelijkheden voor bedrijven en onze verwachting is dat het in de loop van 2015 in populariteit sterk groeit onder bedrijven.

Pinterest marketing tips

  1. Pin vaak, meerdere keren per dag
  2. Voeg prijsindicaties toe aan aan je pins
  3. Realiseer verkeer met een blog-bord. Je zorgt er op deze manier voor dat jouw Pinterest volgers al jouw blogs kunnen vinden op één plek.
  4. Maak omschrijvingen van borden en pins met de juiste zoekwoorden
  5. Creëer ‘pin het voor later’ links
  6. Ontwerp je afbeeldingen met de juiste afmetingen
  7. Verhoog de helderheid en verzadiging voordat je afbeeldingen toevoegt, Pinterest maakt de afbeeldingen namelijk een beetje donkerder wanneer ze gepind worden
  8. Voeg een link toe aan de omschrijving van pins
  9. Vindt populaire groepsborden via Pingroupie en draag bij aan deze communities
  10. And  last, but not least: promoot je Pinterest account op andere Social Media kanalen. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar Pinterest gebruikers komen niet snel op je Pinterest account terecht (ook al heb je een enorm bekend merk) en daardoor bouw je niet gemakkelijk een groot netwerk op. Zorg er daarom voor dat je iets interessants of actueels uitzoekt en promoot het op Facebook, Instagram etc. Daarnaast kun je een Pinterest knop toevoegen op je Facebook pagina.

Aantrekkelijke doelgroep voor bedrijven

De gebruikers van Pinterest verschillen duidelijk van gebruikers van andere Social Media kanalen. Het aantal Pinterest gebruikers is een stuk lager dan het aantal gebruikers op Facebook en Twitter, maar daar staat tegenover dat Pinterest gebruikers heel actief en trouw zijn. Volgens Marketingland is het grootste deel van de gebruikers vrouw, ongeveer 80%. Daarnaast wordt meer dan 90% van de pins gecreëerd/gedeeld door vrouwen. Deze geslachtskenmerken zijn erg belangrijk voor dit kanaal, aangezien in veel ontwikkelde landen de vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelde van de uitgaven in een huishouden. In de VS bijvoorbeeld, wordt meer dan 70 procent van de huishoudelijke uitgaven door de vrouw gedaan. Daarnaast hebben de meeste vrouwen die zich op Pinterest bevinden een relatief hoog inkomen. En deze bezoekers, die het geld hebben om aankopen te doen en die de uitgaven in een huishouden bepalen, wil je natuurlijk bereiken.

Nieuws

Gebruikers van Pinterest en Instagram in de Verenigde Staten krijgen binnenkort een koopknop te zien. Instagram laat weten dat gebruikers binnenkort een knop zien staan onder foto’s. Ze kunnen daarmee een aankoop doen of een App installeren. Pinterest laat weten dat ze hun gebruikers de mogelijkheid willen geven om via hun ‘pins’ direct iets aan te kopen.