Recruitment werving online marketing

Recruitment een handje helpen met online marketing

De (online) werving van geschikte sollicitanten voor je bedrijf of onderneming kan een pittige klus zijn. Hoe zorg je ervoor dat voldoende baanzoekenden interesse tonen in je vacature en hoe zorg je ervoor dat de juiste aansluiting tussen kandidaat en functie gevonden wordt?

Gelukkig hebben vacatureteksten en banensites veel raakvlakken met ons werkgebied: online marketing! Pakkende vacatures opstellen die ook nog eens goed gevonden worden in Google, of binnen de vacaturesites? Dat klinkt als een job voor een online marketeer! Daarom helpen we je graag op weg met een aantal tips rondom recruitment:

De start van je B2E strategie: de vacaturetekst

Voordat we gaan kijken naar de diverse online kanalen om vacatures te kunnen verspreiden, is het belangrijk om eerst een stap terug te zetten en een blik te werpen op de vacaturetekst. Deze is binnen je business-to-employee (B2E) strategie namelijk essentieel om baanzoekenden te overtuigen.

Vaak is er ruimte voor verbetering! Veel vacatureteksten zijn zeer beknopt en geven de lezer maar een minimale hoeveelheid inzicht in de functie en het bedrijf. Vaak zijn ze zelfs zo beknopt dat de baanzoekende niet eens genoeg tijd krijgt om enthousiast te worden over het aanbod.

En is de vacaturetekst wel uitvoeriger? Dan is deze vaak inside-out uitgeschreven. Het bedrijf heeft een probleem (er is een vacante positie binnen de onderneming die gevuld moet worden) en jij, de lezer, bent misschien wel dé oplossing. Maar waarom je als baanzoekende ook daadwerkelijk bij dit bedrijf zou willen gaan werken? Geen idee.

De inhoud & outside-in schrijven

We adviseren dan ook om ervoor te zorgen dat de vacaturetekst outside-in geschreven wordt, vanuit het ‘probleem’ van de werkzoekende en zijn behoeften dus. Ieder bedrijf biedt een marktconform salaris, vakantiedagen en geen van allen heeft een 9-tot-5 mentaliteit. Maar wat onderscheidt jouw onderneming nu écht van de vele andere? Waarom zou de lezer nu echt overstag gaan en bij jou willen komen werken?

Sollicitatiegesprek recruitment werving

Wat heb jij als onderneming straks te bieden tijdens het sollicitatiegesprek?

Zorg voor een eerlijke en enthousiaste vacaturetekst en licht uit wat jouw onderneming bijzonder maakt. Wat zijn de aspecten van de functie, het team of het bedrijf waardoor je als werknemer met plezier naar je werk toe zal gaan? Enthousiasme in de vacaturetekst werkt aanstekelijk. Neem daarbij dan ook gerust de ruimte om gedetailleerd te vertellen over de functie, werkzaamheden, het team en de onderneming. Zo krijgt de baanzoekende een duidelijk beeld van het bedrijf en wordt het vinden van de juiste match al een stuk eenvoudiger.

Beeldmateriaal

Om een volledig beeld te geven van het bedrijf kun je de sollicitant ook meer bieden dan alleen tekst. Laat aan de hand van foto’s of video’s zien hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. En beschik je over een gelikte bedrijfsvideo? Dan is de vacaturepagina de ideale plek om deze content (ook) op te plaatsen! Is het lastiger om dit te doen voor het werkveld van jouw onderneming? Overweeg dan om medewerkers een stukje te laten schrijven over hun ervaringen binnen hun functie en het bedrijf.

Kies de functietitel zorgvuldig

Bedenk bij het opstellen van de vacaturetekst het volgende: naar welke functietitel zullen geschikte kandidaten voornamelijk zoeken, wanneer zij op zoek gaan naar een (nieuwe) baan? Onderzoek hoeveel functies naar voren komen op vacaturesites wanneer je op de door jou bedachte functietitels zoekt en kijk hoe je concurrenten deze of vergelijkbare functies benoemen.

Vermijd algemene en te generieke titels, omdat de kans daarbij groot is dat je veel baanzoekenden aantrekt die niet relevant genoeg zijn voor de functie. Kies een gerichte functietitel waarmee snel duidelijk wordt wat voor soort functie bedoeld wordt. Zo haal je gerichter sollicitanten binnen en voorkom je bovendien onnodige concurrentie met vacatures die niet of nauwelijks raakvlakken hebben met jouw vacature.

Vacaturesites en banensites

Heb je de vacaturetekst op je eigen website optimaal uitgewerkt en aangekleed met interessant beeldmateriaal? Dan wordt het tijd om deze door te gaan plaatsen op de plekken waar baanzoekenden sterk actief zijn: vacaturesites. Hierbij kun je denken aan banensites zoals de Nationale Vacaturebank, Monsterboard en Indeed.

Veel van deze websites bieden naast de mogelijkheid om vacatures te plaatsen ook de ruimte om een bedrijfsprofiel aan te maken. Ons advies: maak gebruik van deze gelegenheid om een goed verzorgd bedrijfsprofiel in te richten. Plaats foto’s en video’s, vraag huidige en voormalige medewerkers om een review te schrijven over je bedrijf en schrijf een korte bio over het bedrijf. Zo krijgen potentiële sollicitanten ook op deze vacaturesites snel een concreet beeld van je bedrijf.

Bedrijfsprofiel Indeed Think Online

Bedrijfsprofiel van Think Online op Indeed

Tenslotte kun je op dergelijke vacaturesites vaak kiezen of sollicitanten direct kunnen solliciteren via een sollicitatieformulier of dat zij doorverwezen worden naar de vacaturepagina op jouw website. Welke optie de voorkeur heeft? Dat is niet eenduidig te zeggen:

Door sollicitanten door te sturen naar je website kies je voor een hogere mate van ‘branding’. Op de eigen website heb je meer ruimte om een impressie van je bedrijf te geven en een eigen uitstraling neer te zetten. Zo kunnen potentiële kandidaten een beter beeld vormen van je onderneming. Direct solliciteren op de vacaturesites heeft weer een eigen voordeel. Zo weten wij vanuit onze positie als business partner met banensite Indeed dat het sollicitatieratio hoger ligt bij vacatures waarbij men direct kan solliciteren binnen het platform. Het formulier zorgt ervoor dat de sollicitant minder stappen hoeft te doorlopen om te solliciteren, waardoor de drempel verlaagd wordt.

LinkedIn

Zijn vacaturesites de enige externe platformen die interessant zijn voor recruitment? Zeker niet! Ook LinkedIn biedt als social platform gericht op vakmensen volop kansen om je vacature onder de aandacht te brengen.

Heb je als bedrijf al een mooi netwerk opgebouwd op LinkedIn? Dan is het al de moeite waard om eens te beginnen met een organische (onbetaalde) post. Wie weet bereikt het bericht via je netwerk de juiste personen, zeker als je bedrijf op engagement kan rekenen met de connecties die al gemaakt zijn.

Meer relevante LinkedIn gebruikers bereiken met je vacature? Overweeg dan eens om een betaalde post in te zetten. LinkedIn biedt namelijk uitstekende mogelijkheden om heel gericht te adverteren. Zo kun je bijvoorbeeld personen selecteren die een specifieke functie bekleden of bekleed hebben in het verleden. Ook kun je hierbij filteren op zaken als hun locatie, de bedrijfsgrootte (van het bedrijf waar ze werken / gewerkt hebben) en andere relevante factoren.

Recruitment ondersteuning van Think Online

Met deze tips helpen we je graag op weg om online recruitment tactisch aan te pakken. Meer weten over de mogelijkheden en kansen vanuit online marketing voor jouw recruitment processen? Think Online biedt ondersteuning op het gebied van vacatureoptimalisatie, plaatsing op vacaturesites en online adverteren via diverse kanalen.

Think Online is Indeed Business Partner. Daarmee kunnen wij gunstige mogelijkheden bieden om te adverteren op het platform. Daarnaast staan wij in contact met accountspecialisten om snel vraagstukken op te lossen en nieuwe optimalisatiekansen voor onze klanten te bepalen.

Benieuwd? Neem nu contact met ons op voor verdere informatie.