Blog Think Online

Google Shopping: onmisbaar voor webshops!

In deze blog leggen we je de basis van Google Shopping uit. Een manier van online adverteren die onmisbaar is voor iedereen met een webshop.

Wat is Google Shopping?

Je kunt Google Shopping advertenties gebruiken om de producten in je webshop te promoten in de zoekresultaten van Google. Met als doel meer verkeer naar je website te generen en verkopen te stimuleren.

Google Shopping advertenties

Google Shopping advertenties

Google Shopping advertenties bestaan uit een afbeelding, titel, prijs en url. Ze worden bovenaan, hoger dan de normale tekstadvertenties, in Google’s zoekresultaten weergegeven.

Hoe werkt het?

Via het Google Merchant Center verstuur je je productgegevens naar Google. Hiermee kun je in Google AdWords een speciale Shopping campagne maken. Google laat vervolgens jouw Shopping advertenties zien aan potentiële klanten. Ook bij Shopping advertenties geldt dat je pas betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt.

Google Shopping feed

Voordat je een Google Shopping campagne kunt instellen moet je een Merchant Center account aanmaken. In dit account upload je je handmatige of automatisch gegenereerde Shopping feed. Het voordeel van een automatische feed is dat wanneer je iets wijzigt in de website, bijvoorbeeld een productprijs, deze wijziging ook automatisch in je feed plaatsvindt. Vraag je webbouwer hierbij om hulp.

De feed heeft een aantal verplichte kenmerken, waaronder een:

  • uniek ID,
  • titel,
  • omschrijving,
  • afbeeldingslink,
  • link,
  • Google productcategorie,
  • beschikbaarheid,
  • prijs,
  • staat,
  • merk,
  • global trade item number (GTIN).

Daarnaast zijn er voor bepaalde artikelen, zoals kleding, aanvullende vereiste feed-kenmerken. Denk hierbij aan kleur, materiaal en maat.

Shopping campagnes instellen

Zodra de feed is toegevoegd aan je Merchant Center account zie je welke producten actief zijn en welke producten zijn afgekeurd. In de diagnostische gegevens kun je de items met fouten en waarschuwingen terug vinden. Als je producten zijn goedgekeurd kun je in Google AdWords je Merchant Center account koppelen. Op deze manier worden de gegevens bruikbaar in AdWords Shopping campagnes.

Je begint met het maken van een nieuwe campagne en kiest voor het type Shopping. Vervolgens kun je je verkoper-ID invullen. Als je veel verschillende producten verkoopt is het aan te raden om meerdere campagnes in te stellen zodat je targetingopties en budgetten per campagne kunt instellen.

Google zoekt op basis van de informatie in de feed zelf naar potentiële klanten. Dit werkt dus anders dan zoekadvertenties, waarin je zelf aangeeft op welke zoekwoorden je wil adverteren. Het is daarom belangrijk dat je de zoektermen goed in de gaten houdt en woorden uitsluit die niet interessant zijn voor je.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het instellen van de AdWords advertenties? Of heb je een bestaande Shopping campagne en wil je zeker weten of die goed is ingesteld? Neem contact op met onze SEA specialisten voor een AdWords audit.