Online concurrentie analyse, onderzoek en advies

Een online concurrentieanalyse geeft veel strategisch marketing inzicht. Wat doen mijn concurrenten allemaal online? Bijna iedereen oriënteert zich online in verschillende fasen van de klantreis.

Hoe is het gesteld met de online aanwezigheid van jouw bedrijf of organisatie? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden heb je ook inzicht nodig in de online aanwezigheid van de concurrentie. Verplaats je in de rol van een klant en ga opzoek naar de oplossing die jouw doelgroep zoekt. Wie kom je tegen en wat beloven de concurrenten?

Nieuwe concurrenten

Het komt vaak voor dat je bij een online concurrentieanalyse nieuwe concurrenten tegenkomt. Dit zou iedere ondernemer, marketing manager, sales manager of business development verantwoordelijke eigenlijk regelmatig moeten doen. Kruipen in de huid van de bestaande- en van de potentiële klant.

Een concurrentieanalyse kan je zelf uitvoeren door op zoek te gaan in Google of social media. Je kan er ook een specialist voor inhuren die beschikt over software waar in korte tijd veel strategische informatie over concurrenten mee kan worden verzameld.

Online business intelligence software

Als online marketing bureau maakt Think Online gebruik van een groot scala aan analyse en business intelligence software. Vanuit online marketing perspectief is informatie over concurrenten van groot belang. Door de toenemende vraag aan business intelligence informatie zijn we onze tools uit gaan breiden om zo inzicht te geven in PR, advertenties, publicaties en social media.

Met een online concurrentieanalyse kan Think Online in kaart brengen:

  • Waar de concurrentie online aanwezig is
  • Wat de concurrentie online communiceert
  • Waar de concurrenten adverteren
  • Wat de concurrenten adverteren
  • Mogelijk ook hoeveel budget ze inzetten, in ieder geval trends in kaart brengen
  • Of er een pr / content strategie is en waar deze over gaat
  • Of er websites of platforms zijn waar jij ook gebruik van zou kunnen maken
  • En nog veel meer!

marketing bax shop adwords strategie

(voorbeeld: enkele velden uit een xls bestand waarin alle Adwords advertenties van een grote muziekwebshop staan, inclusief teksten, klikprijzen, verkeer etc. De originele xls bevat mer dan 10.000 regels en meer kolommen)

Online concurrentieanalyse

De resultaten van een online concurrentieanalyse kunnen vanuit verschillende dimensies worden geanalyseerd. Waarom scoort een concurrent goed op bepaalde zoekwoorden, of op welke manier publiceert of adverteert een concurrent? Op basis van strategische vragen kan er een analyse gemaakt worden waar je verschillende kenmerken van meerdere concurrenten tegen elkaar afzet.

Wil je ook kijken hoe je ervoor staat en wat er allemaal in je branche of sector online speelt?
Think Online kan helpen dit inzichtelijk te maken door middel van een concurrentieanalyse, eventueel aangevuld met een analyse en stappenplan waarin de kansen worden uitgewerkt. Heb je zelf geen capaciteit of ervaring dan kan Think Online je helpen met het benutten van de kansen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Wil je zien wat voor informatie er uit een online concurrentieanalyse kan komen? Vanaf € 250 kunnen we je een voorproefje geven! Je kan ook eerst doorlezen over online business intelligence.

Concurrenten monitoren

Het is mogelijk om de posities op bepaalde zoekwoorden van concurrenten te monitoren.

concurrenten monitoren

Concurrenten vergelijken

Hieronder staan voorbeelden waarbij we het aantal verwijzende websites en linkjes naar een bepaalde site laten zien in relatie tot de concurrentie. Als voorbeeld bekende  automerken en supermarkten. Welke (externe) websites allemaal een linkje hebben naar de betreffende website wordt bij een onderzoek ook uitgewerkt. Dit zijn potentiële samenwerkingspartners om zelf ook mee aan de slag te gaan.

online concurrentie positie supermarkten online concurrentiepositie automerken

Ontwikkeling van backlinks

Maak inzichtelijk hoe concurrenten actief concurrenten zijn in externe online autoriteit. Dit is de backlink ontwikkeling van marketingacts.nl, frankwatching.com en dutchcowboys.nl

backlinks frank watching.com marketing facts.nl en dutchcowboys.nl