Employer Branding

Employer branding: met deze aanpak verover je de harten van huidige én nieuwe medewerkers

In september heb ik diverse interessante (online) sessies van de NIMA Marketing Week mogen bijwonen. Een presentatie die eruit sprong was de presentatie van AFAS Software, rondom hun employer branding strategie. In deze blog neem ik je graag mee in hun bevindingen en deel ik de belangrijkste tips & pointers met je.

Benieuwd hoe je een krachtige employer branding neerzet en daarmee zowel bestaande als nieuwe medewerkers inpakt? Lees dan snel verder!

Start met sterke basis: aandacht voor eigen bedrijfscultuur

Voordat je je werkgeversmerk naar buiten uit gaat dragen is het van belang om eerst intern een sterke basis te creëren. Op die manier zorg je er namelijk voor dat je waardevolle ambassadeurs verkrijgt vanuit het eigen bedrijf: je eigen medewerkers!

Om dit te verwezenlijken stelt AFAS werkgeluk centraal, met de filosofie dat gelukkige medewerkers dit weer meenemen in hun dagelijkse werkzaamheden en uitdragen richting klanten, waardoor mooie bedrijfsresultaten behaald kunnen worden. Daarbij hebben ze een cultuurkompas opgesteld waarin alle kernwaarden zijn vastgelegd die de basis vormen van alles wat ze als bedrijf en team uitdragen. Hiermee staan de neuzen dezelfde kant op en wordt een eenduidig beeld van het bedrijf neergezet.

Tegelijkertijd werd aangegeven dat ze niet krampachtig vasthouden aan regelgevingen en personeelshandboeken. Het uitgangspunt voor medewerkers luidt ‘Werk met gezond verstand en in het belang van het bedrijf’. Binnen dit streven hebben de medewerkers volop ruimte om hier hun eigen wending aan te geven, met het cultuurkompas als sturing om de eenheid te bewaken.

Tenslotte is het intern aannemen van medewerkers voor hogere posities een belangrijk aandachtspunt. Medewerkers krijgen de ruimte om zich binnen het bedrijf te ontwikkelen en zien zo groeikansen. Op die manier behoud en beloon je loyale medewerkers en werk je zo van binnenuit aan een sterke employer branding.

Belangrijke tips rondom neerzetten van je employer branding

Staat die interne basis als een huis, dan wordt het tijd om je naar buiten te wenden en het vizier te richten op de werving van nieuwe medewerkers. Een aantal belangrijke tips en richtlijnen voor deze volgende fase:

  • Zorg dat je zichtbaar en aanwezig bent gedurende de gehele medewerkersreis, van het eerste contact tot na het contract. Dat eerste contact kan plaatsvinden op de diverse banensites, maar ook eerder. In het geval van AFAS, die op zoek zijn naar young professionals, betekent dit al zichtbaar zijn op de scholen, op banenmarkten etc.
  • Employer branding eindigt niet na de werving. Doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf en een positieve off-boarding ervaring zorgen voor ambassadeurs onder je medewerkers.
  • Zie het recruitment traject op dezelfde manier als het verwerven van klanten. Stel employee persona’s op en speel in je communicatie in op de specifieke wensen en behoeften van deze persona’s.
  • Ga pas aan de slag met de externe communicatie nadat je interne bedrijfscultuur als een huis staat.

Intern naar extern: communicatietips

Heb je je zaken intern helemaal op orde en is het tijd om je communicatie naar buiten aan te scherpen? Bij het uitdragen van je employer branding en het verwerven van nieuw personeel kun je rekening houden met deze tips en pointers:

  • Blijf aandacht houden voor de persoonlijkheid van je bedrijf. Welke kernwaarden zijn van belang en wil je uitdragen?
  • Welk taalgebruik past bij die kernwaarden? En sluit deze ook aan op de door jou opgestelde employee persona’s / je doelgroep?
  • Welke ‘ste’ heeft jouw bedrijf? Ben je de leukste, gezelligste, persoonlijkste, hardwerkenste?
  • Welke thema’s wil je claimen? Denk bijvoorbeeld aan key moments in het leven van de sollicitant, zijn/haar doelen en strevens etc.
  • Welke communicatie- en recruitmentkanalen sluiten het beste aan bij je doelgroep en opgestelde employee persona’s?
  • Zorg voor een multi-channel aanpak met unieke content per kanaal, die toch weer aansluiten op het groter geheel.
  • Houdt ook rekening met passief werkzoekenden en richt je niet alleen op actieve baanzoekers.Om passief werkzoekenden te bereiken is het belangrijk om aan de slag te gaan met krachtige contentmarketing, die je verspreid op de diverse kanalen waar je doelgroep zich bevindt (bijv. social media kanalen). In je contentmarketing breng je over wat voor kennis je in huis hebt, wat je als bedrijf belangrijk vindt en wat je bedrijf tot een aantrekkelijke werkplek maakt.Om erachter te komen wat je nou echt een interessante werkgever maakt kun je in gesprek gaan met huidige medewerkers. Wat spreekt hen zo aan aan het werken bij jouw bedrijf, en wat waren de pijnpunten die ervoor gezorgd hebben dat ze naar jou als werkgever zijn overgestapt?Meer tips lezen over het benaderen van passief werkzoekenden?

    Lees dan onze blog ‘Zo overtuig je passief werkzoekenden met jouw recruitment strategie‘.

Hulp nodig met employer branding?

Vind je het lastig om naar voren te krijgen wat jou als werkgever onderscheidt? Of kun je hulp gebruiken bij de communicatie en het algehele recruitment proces? Think Online kan je hierbij helpen! Bekijk onze online recruitment pagina voor meer informatie of neem direct contact met ons op.