Google

Google algoritmes: waar moet je op letten?

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het belangrijk het een en ander te weten over de algoritmes van Google. Hoe de ingewikkelde formule precies werkt houdt Google geheim, wel is het duidelijk dat de positie van je website in de zoekresultaten (ranking) afhankelijk is van honderden factoren.

Updates

Google updatet haar algoritmes regelmatig. Bekijk op de site van MOZ de geschiedenis van Google’s algoritme aanpassingen maar eens. Deze updates worden meestal niet van te voren aangegeven. Houd dus altijd je webstatistiekenprogramma Google Analytics goed in de gaten. Hiermee zie je of je website een stijging of juist een daling in verkeer heeft gerealiseerd. Met de tools van Google Search Console kun je daarnaast in de gaten houden hoe je in de zoekmachine scoort op belangrijke keywords.

Zo nu en dan laat Google iets los over de richtlijnen zodat SEO experts en webmasters hun sites kunnen optimaliseren. In deze blog ga ik je uitleggen welke algoritme updates Google heeft gehad en waar de focus per update ligt.

Panda

Google Panda is een uitbreiding op een bestaand algoritme. Het heeft als doel de zoekresultaten in Google te verbeteren zodat websites van hoge kwaliteit hoger scoren. Maar hoe controleert Panda of je website van hoge kwaliteit is?

Waar moet je op letten:

  • Is de tekst op je site door jou geschreven?
  • Komt de tekst niet meerdere keren voor op je site?
  • Gebruik je niet te veel zoekwoorden (keyword stuffing)?
  • Bestaan je pagina’s uit voldoende content?
  • Is de gebruikerservaring op je site goed?
  • Bevat je site geen door gebruikers gegenereerde spam?

Probeer dus unieke teksten te schrijven van ten minste 300 woorden. Gebruik het belangrijkste zoekwoord van de pagina niet te vaak en houd altijd de lezer in je achterhoofd wanneer je de tekst schrijft. Lees ook onze blog: Schrijven voor mensen, optimaliseren voor Google.

Penguin

Google Penguin is een algoritme wat zich focust op de linkjes tussen verschillende websites. Hiermee houdt de zoekmachine in de gaten of je site een onnatuurlijk linkprofiel heeft.

Waar moet je op letten:

  • Plaats geen backlinks (inkomende links) op spammy websites.
  • Plaats geen backlinks op websites die alleen gemaakt zijn voor linkbuilding.
  • Plaats geen backlinks op sites die irrelevante onderwerpen hebben.
  • Plaats geen backlinks met te overdreven geoptimaliseerde ankerteksten.

Probeer artikelen met links te plaatsen op relevante websites die niet alleen bestaan uit linkjes. Een link vanaf een drukbezochte blogwebsite heeft over het algemeen meer waarde dan een link vanaf een startpagina. Via Google Search Console kun je in de gaten houden waarvandaan er naar jouw site wordt gelinkt.

Hummingbird

Google Hummingbird is een grote aanpassing in de algoritmes. Met Hummingbird probeert Google beter te begrijpen wat iemand bedoelt met de ingevoerde zoekopdracht. Zo probeert de zoekmachine relevantere zoekresultaten te tonen aan de gebruiker.

Denk ook na over de (nieuwe) manieren waarop mensen zoeken, bijvoorbeeld via spraak. Smartphones kun je aansturen via je stem door ze een vraag te stellen. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vaak langer dan getypte zoekopdrachten. Ook zijn zoekopdrachten die ingesproken worden vaker in de vorm van een vraag.

Waar moet je op letten:

  • Bevat je website geen pagina’s waarin zoekwoorden te veel voorkomen (keyword stuffing)?
  • Bestaat je site niet alleen uit pagina’s die exact matchen op het zoekwoord?
  • Is je site gebruiksvriendelijk?
  • Heb je vragen die iemand als zoekopdracht ingesproken heeft opgenomen in je teksten?

Achterhaal de manier waarop mensen zoeken naar jouw product of dienst door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Probeer onnatuurlijke, exact match keyword, zinnen te voorkomen op je pagina’s. Je lezer is immers geen robot maar een mens.

Pigeon

Google Pigeon zorgt ervoor dat verschillende algoritmes beter met elkaar samenwerken. Dit heeft als effect dat Google rekening houdt met de locatie van zijn of haar gebruiker. De locatie en afstand tot de gebruiker is daarom ook een rankingfactor geworden.

Zoek je in Amsterdam op ‘kapper’ dan krijg je andere zoekresultaten te zien dan wanneer je dezelfde zoekopdracht uitvoert in Groningen.

Waar moet je op letten:

  • Zorg dat je site goed geoptimaliseerde pagina’s heeft.
  • Zorg voor kwalitatieve links vanaf andere sites (backlinks).
  • Richt je Google Mijn Bedrijf pagina juist in.
  • Zorg ervoor dat je adres duidelijk aanwezig is op je site.

Pigeon heeft effect op de lokale zoekresultaten van Google. Wanneer jij een product of dienst wilt verkopen in bepaalde regio dan is het dus belangrijk dat je op je website vermeldt waar je winkel te vinden is. Maak daarnaast gebruik van de (gratis) mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf. Lees ook onze whitepaper Google update lokale zoekresultaten.

Mobilegeddon

De mobielvriendelijke update wordt ook wel Mobilegeddon genoemd. Google vindt het steeds belangrijker dat je website mobielvriendelijk is. Dat wil zeggen dat een gebruiker op een mobiel apparaat de tekst goed kan lezen, goed kan navigeren op de site en dat er niet horizontaal hoeft te worden gescrold.

RankBrain

Google’s Rankbrain is het zelflerende systeem dat de zoekmachine helpt de betekenis achter zoekopdrachten te ontcijferen. Tegelijkertijd wordt hiermee geprobeerd de best matchende zoekresultaten te tonen als reactie op de zoekopdrachten. Google noemt RankBrain een van de belangrijkste rankingfactoren. Het systeem kan pagina’s bekijken en samenvatten om zo te zien of ze relevant zijn bij bepaalde zoekresultaten. RankBrain leert zichzelf iedere keer een betere match te maken.

Het zelflerende systeem kijkt naar traditionele SEO elementen zoals backlinks en pagina’s maar kijkt ook nog beter naar de zoekopdracht. Daaruit bouwt het systeem een zoekresultatenpagina (SERP) met zoveel mogelijk relevante websites op.

Update 2018: Mobile-first index

Tot begin dit jaar gebruikte Google de desktopversie van websites om ze te indexeren. Maar vanaf maart 2018 is de mobiele versie van je website het uitgangspunt bij de indexatie. Vandaar de term mobile-first index. Het is dus nóg belangrijker dat jouw website goed werkt op mobiele apparaten.

Voorkom penalty’s

In deze blog heb je kunnen lezen over de belangrijkste updates van de algoritmes Google. Houd rekening met de algoritmes om een penalty te voorkomen. Wanneer je site een penalty heeft gekregen wordt je niet meer, of veel lager, in de zoekresultaten van Google getoond. Let dus op kwalitatieve backlinks en goede unieke content, gericht op de lezer. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met onze SEO specialisten.