Je succes op Facebook meten?
Ontdek de IPM formule!

Je succes op Facebook meten? <br />Ontdek de IPM formule!

Hoe maak je inzichtelijk hoe succesvol jouw Facebook posts zijn? Het bereik van je posts zegt niet veel meer, zeker niet nu organische posts van bedrijven minder aandacht krijgen op Facebook. Sinds begin 2018 toont Facebook namelijk meer berichten van vrienden en familie en minder ‘openbare content’.

Hoe je dan wel het succes meet van je berichten? Met de IPM formule! Deze formule kijkt naar de impact van je content, door het aantal interacties met je content te delen door het aantal berichten en fans.

Interacties meten met de IPM formule

IPM staat voor Interactions Per Mille, ofwel het gemiddeld aantal interacties per 1000 fans. De IPM formule kijkt dus naar interacties en engagement, want die factoren zeggen uiteindelijk vaak het meeste over het succes van je content.

Een bericht dat duizenden mensen bereikt, maar niet of nauwelijks likes of reacties krijgt, is waarschijnlijk niet écht succesvol. Het gaat om meer dan gezien worden: social media draait om interactie en ‘engaging content’.

Met de IPM formule kun je je Facebook succes meten en vergelijken met concurrenten. Dankzij de IPM score is het mogelijk om jezelf te vergelijken met zowel kleine als grote pagina’s. Je meet je IPM over een periode van 30 dagen. De IPM formule ziet er als volgt uit:

IPM = ((aantal comments + aantal likes) / aantal posts) / (aantal fans / 1000)

De IPM+ formule

In deze formule ontbreekt eigenlijk nog een positieve factor: shares. Het delen van je bericht is ook een belangrijke interactie die laat zien dat gebruikers betrokken zijn. Ze zijn immers zo enthousiast dat ze je content graag delen met hun vrienden en familie! Daarom is de IPM+ formule bedacht, die een eerlijker beeld geeft. Deze formule ziet er zo uit:

IPM+ = ((aantal comments + aantal likes + aantal shares) / aantal posts) / aantal fans / 1000)

Wat zegt je IPM(+) score?

De IPM of IPM+ score geeft je een indicatie van het succes van je content. Daarnaast kun je de score ook vergelijken met die van concurrenten, doordat je de IPM formule ook eenvoudig toe kunt passen op hun pagina’s. Een algemene benchmark voor de IPM score is 4. Scoor je lager dan 4, dan nodigt je content mogelijk te weinig uit om tot interactie over te gaan.

Maar moet je achterover gaan leunen als je hoger scoort? Zeker niet. De score wordt per 30 dagen gemeten, dus het is belangrijk om blijvend goed presterende content te produceren.

IPM formule: Hoewel de Gemeente ‘s-Hertogenbosch misschien een kleinere fanbase heeft dan de Gemeente Breda, kunnen ze wel rekenen op veel meer interactie!

IPM per post om content te optimaliseren

Het nadeel van de IPM formule is dat het slechts een algemeen beeld geeft van de prestaties van je content. Ga je inzoomen, dan kun je kijken naar de prestaties van individuele posts. Door de IPM per post te berekenen, kun je achterhalen welke content het beste werkt.

Als je de formule op één post toepast, bereken je de IPM voor dat bericht. Is deze hoger dan je gemiddelde IPM, dan weet je dat deze content bijdraagt aan een hogere interactiescore. Zie je dat een bepaald type berichten standaard lager uitvalt? Dan is het verstandig om een andere insteek voor deze content te bedenken, of misschien zelfs te stoppen met het plaatsen van dergelijke berichten.

Kritische kantnoot

Hoewel de IPM calculaties natuurlijk een mooi beeld geven van diverse soorten interacties, wordt één belangrijke interactie vergeten: klikken. Wanneer je kijkt naar de prestaties van je posts, is het altijd belangrijk om ook oog te hebben voor het achterliggende doel. Waren de posts erop gericht om zoveel mogelijk geïnteresseerde Facebookgebruikers door te laten klikken naar je website? Kijk dan ook zeker naar het aantal klikken en het doorklikratio. Ook dat is een weerspiegeling van de interesse in je content. En wie weet vonden ze de content op je website wel zó interessant dat ze niet meer terugkeerden naar Facebook om je post te liken 😉.

De echte analist duikt natuurlijk vervolgens ook weer in de Google Analytics data om de kwaliteit van het bezoek te bekijken. Hoe lang verbleven de Facebookgebruikers op de landingspagina, hoeveel andere pagina’s bekeken zij vervolgens en hoeveel procent haakte er direct af? In conclusie: de IPM formule mag dan wel een prettig hulpmiddel zijn om goed inzicht te krijgen in de mate van interactie, maar ook hier is het belangrijk om kritisch te blijven en andere databronnen in gedachten te houden bij je analyse.

Meet het succes van je content

De IPM formule vormt dus een handige tool om het succes van je content op Facebook te analyseren. Door te kijken naar de mate van interactie leer je vaak meer over het succes van je bericht dan wanneer je naar zaken als bericht-bereik zou kijken. Zeker na de verschuiving van de focus van Facebook (het teruglopende bereik van berichten van bedrijven) is analyseren op basis van interactie belangrijker dan ooit geworden.

Benieuwd naar je prestaties op Instagram? Ook voor Instagram kun je de IPM score berekenen met een calculator. De ideale IPM score voor Instagram is >20.

Optimaliseer je content door te leren van je successen en te ontdekken welke content niet werkt. Haal daarnaast lering uit de content van je concurrenten: welke berichten werken goed voor hen? Verbeter je IPM score door op zoek te gaan naar inhoud die waardevolle interacties opwekken bij je publiek en onthoudt: het neerzetten van een succesvolle Facebookpagina is een lopend proces. Succesvol zijn is de eerste stap, succes behouden? Dat is de échte uitdaging!

Hulp nodig?

Think Online is een online marketing bureau in Breda. Hulp nodig bij social media marketing of Facebook adverteren? Neem dan contact op met Think Online! Wij kunnen je adviseren over de juiste social media strategie en helpen met de uitvoering.

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

De gevolgen omvatten de mogelijke opschorting van advertentieaccounts, het niet kunnen uitvoeren van remarketing zonder expliciete toestemming via de cookiemelding, en meer inzicht in data door middel van 'cookieless pings' zelfs als geen cookies worden geaccepteerd.

Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!

Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.

Google Consent Mode V2 is een wijziging in het cookiebeleid die zorgt voor meer controle over data en de naleving van nieuwe Europese wetgeving (DMA). Het niet naleven kan leiden tot opschorting van advertentiekanalen zoals Google Ads of Meta accounts.

In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.

We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.

ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.