IPM formule

Je succes op Facebook meten? Ontdek de IPM formule!

Hoe maak je inzichtelijk hoe succesvol jouw Facebook posts zijn? Het bereik van je posts zegt niet veel meer, zeker niet nu organische posts van bedrijven minder aandacht krijgen op Facebook. Na de laatste update toont Facebook namelijk meer berichten van vrienden en familie en minder ‘openbare content’.

Hoe je dan wel het succes meet van je berichten? Met de IPM formule! Deze formule kijkt naar de impact van je content, door de interacties met je content te delen door het aantal berichten en fans.

Interacties meten met de IPM formule

IPM staat voor Interactions Per Mille, ofwel het gemiddeld aantal interacties per 1000 fans. De IPM formule kijkt dus naar interacties, want die zeggen uiteindelijk het meeste over het succes van je content.

Een bericht dat duizenden mensen bereikt, maar geen likes of reacties krijgt, is eigenlijk niet succesvol. Het gaat om meer dan gezien worden, social media draait om interactie en ‘engaging content’.

Met de IPM formule kun je je Facebook succes meten en vergelijken met concurrenten. Dankzij de IPM score is het mogelijk om jezelf te vergelijken met kleine en grote pagina’s. Je meet je IPM over een periode van 30 dagen. De IPM formule ziet er als volgt uit:

IPM = ((aantal comments + aantal likes) / aantal posts)) / aantal fans)

De IPM+ formule

In deze formule ontbreekt eigenlijk nog een positieve factor: shares. Het delen van je bericht is ook een belangrijke interactie die laat zien dat gebruikers betrokken zijn. Daarom is de IPM+ formule bedacht, die een eerlijker beeld geeft. Deze formule ziet er zo uit:

IPM+ = ((aantal comments + aantal likes + aantal shares) / aantal posts)) / aantal fans)

Wat zegt je IPM(+) score?

De IPM of IPM+ score geeft je een indicatie van het succes van je content. Daarnaast kun je de score ook vergelijken met die van concurrenten, doordat je de IPM formule ook eenvoudig toe kunt passen op hun pagina’s. Een algemene benchmark voor de IPM score is 4. Scoor je lager dan 4, dan nodigt je content mogelijk te weinig uit om tot interactie over te gaan.

Maar moet je achterover gaan leunen als je hoger scoort? Zeker niet. De score wordt per 30 dagen gemeten, dus het is belangrijk om blijvend goed presterende content te produceren.

IPM formule

IPM formule

IPM per post om content te optimaliseren

Het nadeel van de IPM formule is dat een algemeen beeld geeft van de prestaties van je content. Ga je inzoomen, dan kun je kijken naar de prestaties van individuele posts. Door de IPM per post te berekenen, kun je achterhalen welke content het beste werkt.

Als je de formule op één post toepast, bereken je de IPM voor dat bericht. Is deze hoger dan je gemiddelde IPM, dan weet je dat deze content bijdraagt aan een hogere interactiescore. Zie je dat een bepaald type berichten standaard lager uitvalt? Dan is het verstandig om een andere insteek voor deze content te bedenken, of misschien zelfs te stoppen met het plaatsen van dergelijke berichten.

Meet het succes van je content

Met de IPM formule heb je een handige tool in handen om het succes van je content op Facebook te analyseren. Door te kijken naar de mate van interactie leer je meer over het succes van je bericht dan wanneer je naar zaken als bericht-bereik zou kijken. Zeker na de recente update van Facebook is analyseren op basis van interactie belangrijker dan ooit geworden.

Benieuwd naar je prestaties op Instagram? Ook voor Instagram kun je de IPM score berekenen met een calculator. De ideale IPM score voor Instagram is >20.

Optimaliseer je content door te leren van je successen en te ontdekken welke content niet werkt. Haal daarnaast lering uit de content van je concurrenten: welke berichten werken goed voor hen? Verbeter je IPM score door op zoek te gaan naar inhoud die waardevolle interacties opwekken bij je publiek en onthoudt: het neerzetten van een succesvolle Facebookpagina is een lopend proces. Succesvol zijn is de eerste stap, succes behouden? Dat is de échte uitdaging!