Social Media Onderzoek 2018

Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)

Daar is-ie weer: hét social media onderzoek van research en consultancy bureau Newcom. Benieuwd wat er veranderd is ten opzichte van vorig jaar? En op welke social media kanalen jouw doelgroep het meeste tijd doorbrengt? De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek vind je in dit artikel.

Dit zijn de hoogtepunten uit het Social Media Onderzoek 2018:

  1. WhatsApp is (net als afgelopen jaar) het grootste platform in 2018 onder Nederlanders, gevolgd door Facebook en YouTube.
  2. Instagram groeit het hardst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks gebruik maken van het platform.
  3. Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar, ook in het dagelijks gebruik. Naar verwachting zet deze trend door.
  4. Instagram, Snapchat en YouTube worden relatief vaak gebruikt door jongeren van 15 tot en met 19 jaar. In de leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder heeft Facebook nog altijd een sterke positie.
  5. Het gebruik van WhatsApp en Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën.
  6. Het vertrouwen in social media is nog altijd beperkt, de zorgen om privacy blijven aanwezig.

Top 5 grootste social media kanalen

Met 11,5 miljoen gebruikers is WhatsApp ook dit jaar weer het meest populaire kanaal. Dagelijks gebruiken maar liefst 8,3 miljoen mensen de app. Vorig jaar lag het aantal gebruikers nog net onder 11 miljoen en het aantal dagelijkse gebruikers op 7,8 miljoen.

WhatsApp wordt opnieuw gevolgd door Facebook. Met zo’n 10,8 gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks, is dit nog altijd een van de belangrijkste social media kanalen.

Na Facebook volgen YouTube, LinkedIn en Instagram. Vooral Instagram groeit sterk. Het social media platform heeft inmiddels 4,1 miljoen gebruikers, waarvan er 2,1 dagelijks op het platform te vinden zijn. Instagram is vooral populair onder mensen tot 20 jaar, maar ook onder andere leeftijdscategorieën neemt het aantal (dagelijkse) gebruikers toe.

Social media onderzoek 2018

Social Media Onderzoek 2018 – Newcom

Social media gebruik per leeftijdscategorie

Onderstaande tabel geeft je inzicht in het gebruik van social media kanalen per leeftijdscategorie. In alle leeftijdscategorieën is WhatsApp erg populair.

Het (dagelijks) gebruik van Facebook daalt onder jongeren tot 20 jaar, want: “Is nu iets voor oude mensen.” Zij gebruiken liever Snapchat, YouTube en Instagram.

Onder mensen tussen 20 en 39 en tussen 40 en 64 jaar is na WhatsApp Facebook nog steeds het meest populair, gevolgd door YouTube en Instagram.

Het totale gebruik van Instagram is in alle leeftijdscategorieën gegroeid. Het dagelijkse gebruik ervan is vooral flink gegroeid in de leeftijdscategorie 15 tot en met 39 jaar.

Social media per leeftijd

Social Media Onderzoek 2018 – Newcom

Het juiste kanaal kiezen bij de juiste doelgroep

Kies je Instagram, Facebook, YouTube of een ander social media platform? Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je doelgroep, je doelstelling, de boodschap die je wil verspreiden en je organisatie. Hulp nodig? Neem dan nu contact op met onze social media specialisten.

Wil je meer weten over het onderzoek van Newcom? Ga dan naar www.newcom.nl!