Hoe werkt instagram

Hoe werkt Instagram en wat kun je er zakelijk mee?

Instagram heeft in Nederland meer dan 4 miljoen gebruikers. Daarvan gebruiken 2.1 miljoen mensen Instagram zelfs dagelijks. Instagram wint nog steeds enorm veel aan populariteit, zo zegt het jaarlijkse social media onderzoek dat begin 2019 door Newcom Research gepubliceerd werd. Het dagelijks gebruik van Instagram gebruik stijgt sterk in de categorie tot 39 jaar. Zit jouw doelgroep op Instagram? Dan is het een goed idee om op Instagram in te zetten.

Wat is Instagram?

In het kort: Instagram is een sociaal netwerk waarbij het allemaal draait om het delen van foto’s en video’s met je volgers. En om het bekijken van foto’s en video’s van de mensen die jij volgt. Dit kunnen vrienden zijn maar vaak zie je dat mensen ook bekende mensen of influencers volgen. Mensen plaatsen posts voor de bekendmaking van zwangerschappen, geboortes, huwelijksaanzoeken en gender reveals. Maar ook foto’s van de familie, de kat en het eerste drankje op het terras.

Ook bedrijven zijn actief op Instagram. Bevindt jouw doelgroep zich op Instagram? Zorg er dan voor dat ook jij aanwezig bent.

Instagram staat bekend om het gebruik van filters. Dit is een instelling waarmee je jouw foto bijvoorbeeld zomers, duister, kleurrijk of juist zwart-wit maakt.

Daarnaast zijn de teksten (die je onder een foto in de feed plaatst) vaak voorzien van hashtags. Hierdoor worden de afbeeldingen zichtbaar voor de specifieke woorden die mensen zoeken. Afbeeldingen van badkamerleveranciers worden bijvoorbeeld vaak voorzien van de hashtag #badkamerinspiratie.

Op foto’s kun je reageren door op het hartje te tikken (vind-ik-leuk) of door er een comment onder te plaatsen. Ook kun je afbeeldingen in Stories plaatsen, maar hierover later meer…

Instagram Stories

We hebben hierboven ‘Instagram Stories’ al even aangehaald. Naast het plaatsen van foto’s en video’s in het overzicht (of tijdlijn), kun je ook zogeheten stories (of verhalen) maken en uploaden.

In het overzicht bij home zie je bovenaan de profielfoto’s van mensen die jij volgt. Als je hierop klikt, krijg je de foto’s en filmpjes te zien die zij in hun verhaal hebben gezet. Door op het plusje bij je eigen foto te klikken, maak je zelf een verhaal aan.

Het is mogelijk om een bestaande afbeelding of filmpje te selecteren, je kunt er ter plekke één maken of je kunt gebruikmaken van de andere mogelijkheden (live-gaan, boomerang, superzoom, terugspeel video).

Ook kun je kiezen uit één van de vele mogelijkheden zoals het toevoegen van gifjes, een poll, locatie, hashtag, tijd of temperatuur.

Mogelijkheden Instagram stories

Een verhaal blijft 24 uur zichtbaar. Tegenwoordig is het ook mogelijk om een verhaal op te slaan en toe te voegen aan je profiel. Hierdoor kunnen jouw volgers je verhaal blijven bekijken, ook na 24 uur dus!

Als iemand je heeft getagd in zijn of haar verhaal, kun je dit verhaal vervolgens delen op je eigen profiel.

Voordelen van een bedrijfsprofiel

Voor bedrijven kan een Instagram bedrijfsprofiel interessant zijn. Met een bedrijfsprofiel kun je de statistieken inzien (alleen in de app!). Welke berichten deden het het best? Wie zijn mijn (actieve) volgers? Uit welke plaatsen komen ze, zijn het mannen/vrouwen en tot welke leeftijdscategorie behoren ze? Met een bedrijfsprofiel krijg je daarnaast ook inzicht in de dagen en tijdstippen waarop je volgers voornamelijk actief zijn.

Instagram statistieken bedrijfsprofiel Statistieken Instagram

Swipe-up link in Stories

Vanaf 10.000 volgers is het mogelijk om een swipe-up-link toe te voegen aan je story. Voor velen nog wel even door Instagrammen dus… Wanneer een kijker je story omhoog swipet, verschijnt de link die je hebt toegevoegd aan je story automatisch. Daardoor kan vanuit een story direct worden doorgeklikt naar bijvoorbeeld je website.

Naast dat je account ten minste 10.000 volgers moet hebben, is een andere vereiste dat het bedrijfsprofiel geverifieerd is. Wat is dat dan, een geverifieerd bedrijfsprofiel? Misschien heb je wel eens gezien dat er een blauw vinkje achter een accountnaam staat. Dit wordt ook wel de verificatiebadge genoemd. Bij de instellingen in de Instagram applicatie vind je ‘verificatie aanvragen’. Hiermee straal je niet alleen autoriteit uit maar hierdoor wordt het ook mogelijk om gebruik te maken van de swipe-up-link.

Instagram advertising

Op Instagram is het ook mogelijk om te adverteren. De targeting is gelijk aan Facebook omdat Instagram onderdeel is van Facebook. Adverteren is mogelijk in zowel de feed als in stories. In stories is het meest interessant om een enkele afbeelding of een video te delen. In de feed kun je testen met afbeeldingen, video’s en carrousels (een reeks van afbeeldingen).

Daarnaast is qua targeting een hoop mogelijk. Ga je voor new prospects targeting op basis van duizenden verschillende interesses of wil je jouw websitebezoekers opnieuw bereiken met behulp van retargeting?

Stories advertenties

 Stories Instagram

Storie Instagram adverteren stories

Overzicht advertenties

Heineken op Instagram

Advertenties Instagram

Hulp nodig bij het adverteren op Instagram?

Bij Think Online werken we dagelijks aan social media campagnes. Het adverteren op Instagram kan je volledig aan Think Online uitbesteden. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!